English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
گزارش سفر دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک به اصفهان

دکتر محمود عباسی -رییس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک به اصفهان سفر کرد.

 

بهره گیری از آموزه های اصیل فرهنگ ایرانی – اسلامی در حوزه حقوق کودک

 به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، معاون حقوق بشر و امور بین الملل و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری در شورای هماهنگی مرجع استانی حقوق کودک اصفهان با اشاره به پیشینه درخشان استان اصفهان در زمینه حقوق بشر و حقوق شهروندی تأکید کرد: این استان باید در حوزه حقوق بشر و حقوق شهروندی بیش از پیش بدرخشد و ما باید از آموزه های اصیل فرهنگ ایرانی - اسلامی در حوزه حقوق بشر و حقوق شهروندی بهره بگیریم. وی افزود: با دعوت از مردم و نهاد های مردمی می توانیم به اهداف بلند خود در این زمینه دست یابیم. دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با اشاره به اینکه حمایت از حقوق کودکان وظیفه شورای هماهنگی وزارت دادگستری است تأکید کرد: خوشبختانه از دو سال قبل مراجع متناظر استانی حقوق کودک در استانداری‌ها تشکیل شده و مسئولیت آن با مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ها می باشد و معاون سیاسی اجتماعی استانداری نیز رییس این شورا است تا با هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌ها زمینه‌ای فراهم شود تا بتوانیم آینده روشن‌تری را برای کودکانمان ترسیم کنیم. وی با اشاره به سفرهای استانی خود و هیأت همراه تأکید کرد این گونه سفرها در همین راستا تحقق می یابد زیرا ما باید خلاءها و مشکلاتی که بیشترین حجم آسیب های اجتماعی را تشکیل می دهند شناسایی و برای رفع آن چاره ای بیندیشیم. وی در ادامه با اشاره به شعار سال جاری مرجع که « حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان» می باشد تأکید کرد باید از همه امکانات خود استفاده کنیم تا پایان امسال دیگر کودک کار و خیابان نداشته باشیم. وی در زمینه اجرای سند ملی حقوق کودک که مرجع ملی قصد دارد آن را با همکاری دستگا ها و مراجع متناظر استانی اجرا نماید تأکید کرد اجرای برنامه عمل مشترک یا همان سند ملی حقوق کودک در بازه زمانی ده ساله که دو سال آن گذشت یعنی در افق ۱۴۰۴ باید کودکان ایران زمین را به جایگاه شایسته خود برساند .
در ادامه نوروزی شهردار اصفهان بحث حقوق شهروندی و حقوق بشر را مورد نیاز جوامع دانست و تأکید کرد: برای ساختن شهری سالم ابتدا باید شهروند سالم داشته باشیم و برای حل همه مسائل همکاری لازم را انجام خواهیم داد. در پایان آقای طباطبایی – معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان ضمن خیر مقدم به جناب عباسی و هیأت همراه از تلاش های اجرایی برای ترویج و ارتقاء حقوق کودک قدردانی و بر ادامه تلاش مجدانه همکاران تأکید نمود .
در ابتدای این مراسم نیز اعضای شورای متناظر حقوق کودک در استان اصفهان گزارشی از فعالیت ها و عملکرد خود در زمینه حقوق کودک ارائه نمودند .

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و هیأت همراه در دیدار با رییس کل دادگستری استان اصفهان: دادگستری ها در پیشبرد اهداف کنوانسیون حقوق کودک نقش مهمی دارند

معاون حقوق بشر و امور بین الملل و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری و هیأت همراه با مسئولان عالی قضایی دادگستری استان اصفهان دیدار و گفتگو کردند .
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ابتدا با تشریح نحوه شکل گیری مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در وزارت دادگستری و وظایف و اختیارات آن و همچنین شکل گیری مراجع متناظر استانی مرجع و نقش آنها در پیگیری و اجرای سیاست ها و برنامه های مرجع ملی حقوق کودک در سطح کشور، نقش دادگستری های را در این حوزه مهم و محوری دانست و تصریح کرد: دادگستری ها در پیشبرد اهداف عالی این کنوانسیون می توانند نقش مهمی ایفا نمایند .
وی با اشاره به دادرسی افتراقی کودکان گفت: رسیدگی به جرایم کودکان باید توسط قضات متخصص در مراجع مجزا و قضایی ویژه صورت پذیرد و کانون های اصلاح و تربیت کودکان نیز منطبق با موازین و استانداردهای بین المللی تعریف شود . ایشان در ادامه افزود : تبدیل نگاه احساسی و عاطفی به نگاه حق مدارانه به کودکان از وظایف همه دست اندر کاران جهت آموزش و ترویج حقوق کودکان در جامعه است. وی در مقوله حقوق شهروندی نیز گفت : موضوعی که باید وجهه همت خود قرار دهیم این است که از ظرفیت های مختلف در سطح استان ها برای تحقق این حق و رضایتمندی مردم و ایجاد زمینه ای برای آرامش و رفاه شهروندان استفاده کنیم و تکالیف مشخص شده در قوانین مختلف مثل آیین دادرسی کیفری، قانون احترام به آزادی های مشروع و حقوق شهروندی، آیین نامه تشکل های مردم نهاد و ... را دنبال نماییم. وزارت دادگستری هم به عنوان رابط بین قوا در این زمینه می تواند نقش مؤثری ایفا نماید .
احمد خسروی وفا رییس کل دادگستری استان اصفهان نیز ضمن خیر مقدم به معاون وزیر دادگستری و هیأت همراه بیان داشت: حقوق کودک نیازمند بازنگری در قوانین و مقررات مرتبط است تا برخی نواقص و مشکلات که در رسیدگی های قضایی در پرونده ها مطرح است، مرتفع شود. خسروی وفا همچنین همکاری و تعامل همه نهادها اعم از مردمی، گروه های اجتماعی و... در رسیدن به اهداف مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک را لازم و ضروری دانست و در ادامه افزود : تشکیل کارگروههای مختلف به منظور بهره گیری حداکثری از این ظرفیت ها از جمله اقدامات قابل توجه در وزارت دادگستری بوده است که نتایج خوبی را نیز تا کنون به دنبال داشته است .

معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با همکاری شهرداری اصفهان برگزار کرد :
همایش « شهرداری شهروند مدار، شفافیت، پاسخگویی و مبارزه با فساد »

با همت معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری و شهرداری اصفهان و همچنین انجمن حقوق اساسی ایران، همایش دو روزه « شهرداری شهروند مدار، شفافیت، پاسخگویی و مبارزه با فساد» با سخنرانی دکتر محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری آغاز شد. ایشان در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر از اهتمام شهرداری اصفهان و مدیران اجرایی این شهر برای پرداختن به این موضوع گفت: بشر نیمه دوم قرن بیستم از مشکلات و سختی های بی شماری عبور کرد تا خویشتن را برای دستیابی به حقوقی برساند که از آن به عنوان حقوق ذاتی و بنیادین بشر یاد می کنند، بنابراین هنر بزرگ بشر قرن بیستم و پس از جنگ جهانی اول و دوم این بود که توانست این حقوق را از لابه لای برگ های سپید و سیاه تاریخ کشف کند و اعلامیه جهانی حقوق بشر را در سال ۱۹۴۸ را فراروی جامعه بشری قرار دهد که اگر بشر می خواهد آسایش، امنیت و صلح داشته باشد، باید به این اصول و حقوق پای بند باشد .
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری با تأکید بر اینکه دو هزار سال قبل پیشینیان ما در این کشور به حقوق بشر و حتی حقوق آب که یکی از چالش های بزرگ زمان ما است توجه داشتند، اظهار کرد: پیوند و ارتباطی که خدمات متقابل اسلام و ایران در عرصه رعایت حقوق بشر به نمایش گذاشته، کاملاً مشهود است و ما می توانیم نمونه های عینی آن را در صدر اسلام و در زمان حاکمیت حضرت علی(ع) ببینیم که چگونه این موضوع را محقق ساختند. عباسی با بیان اینکه اساس حقوق بشر بر پایه کرامت انسانی استوار است افزود: در جای جای نهج البلاغه بویژه فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر به زیبایی می توان جلوه های آموزه های دینی رعایت حقوق شهروندی را مشاهده کرد .
وی با بیان اینکه ما اگر می خواهیم در جامعه خود از حقوق شهروندی سخن بگوییم باید به گذشته و پیشینیان خود بنگریم و از تجربیات جهانیان نیز در این زمینه ها بهره گیریم. نکته اساسی که بر آن پای می-فشاریم این است که به قول مقام معظم رهبری ما در زمینه حقوق بشر باید مدعی غرب باشیم. خوشبختانه تحولات چشمگیری در عرصه قانون گذاری در چند دهه اخیر در کشور صورت گرفته است که آیین دادرسی کیفری جدید نمونه عینی آن است. ما می توانیم با بهره گیری از این فرهنگ پربار و بهره گیری از تجربه جامعه بشری تحول بزرگی در زمینه تحقق حقوق شهروندی رقم بزنیم .
عباسی در ادامه گفت: طی نشستی که با شهردار و استاندار داشتیم به این نتیجه رسیدم که زمینه های تحقق یک شهر شهروند مدار بر پایه حقوق شهروندی فراهم است، بنابراین باید به احیای تمدن درخشان خود بپردازیم که مباحث حقوق شهروندی در آن موج می زند .
وی با بیان اینکه در عرصه حقوق کودک هم گام هایی برداشته شده که یکی از این اقدامات حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان است و باید زمینه ای فراهم کنیم که تا پایان امسال دیگر کودک کار و خیابان نداشته باشیم .
عباسی تأکید کرد: وقتی از آموزش و ترویج حقوق شهروندی سخن می گوییم، منظور آموزش برای آموزش نیست، بلکه آموزش برای تحقق حقوق شهروندی است و حقوق شهروندی حرکتی دوسویه است که باید دولت مردان برای تحقق آن تلاش کنند و در مقابل بسترسازی برای مطالبه گری مردم نیز فراهم شود .
وی با بیان اینکه به جای اینکه مردم برای یادگیری حقوق شهروندی به طرف ما بیایند، ما باید برای ترویج حقوق شهروندی به سوی مردم برویم، گفت: لازم است زمینه های آموزش و ترویج حقوق شهروندی را فراهم کنیم، همچنین می توان با ایجاد کلینیک های حقوق شهروندی در سرای محلات شهر اصفهان بستر تحقق حقوق شهروندی را فراهم کرد .
در این همایش نوروزی، شهردار اصفهان، ضمن تشکر از عباسی و هیأت همراه به تشریح اقدامات شهرداری در زمینه شفافیت و مبارزه با فساد و همچنین اولویت های شهرداری برای ترویج و ارتقاء حقوق شهروندی پرداخت .

بازدید معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و هیأت همراه از کانون اصلاح و تربیت اصفهان: اقدامات کانون در موارد آموزشی و حرفه آموزی بسیار ارزشمند است

 
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و هیأت همراه از بخش های مختلف کانون اصلاح و تربیت اصفهان بازدید کردند .
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، بازدید از کانون را به خصوص در موارد آموزشی و حرفه آموزی بسیار خوب عنوان کرد و این گونه موارد را زمینه ساز آرامش روحی و روانی و بازگشت آنها به جامعه توصیف نمود و تأکید کرد که این گونه آموزش ها را باید در سطح جامعه ترویج کرد و خانواده ها نیز از این آموزش ها بهره مند شوند. وی افزود: یکی از وظایف و کارکردهای اصلی متولیان امر در این زمینه آماده سازی مددجویان کم سن و سال برای بازگشت به جامعه با حفظ شئون و مقتضیات سنی و مصالح عالیه آنان می باشد. وی از اقدامات مثبت و مؤثری که در کانون اصلاح و تربیت و همچنین زندان زنان استان اصفهان در راستای حرفه آموزی و ایجاد زمینه های بازگشت مددجویان به جامعه می شود تقدیر نمود .

 

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1397/03/05 - 11:41
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک