English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
سازمان ملل کارایی خود را از دست داده/ اسلام رشد واقعی کودکان را در خانواده میسر می داند

دکتر محمود عباسی -رییس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری: اسلام رشد و تعالی واقعی کودکان را در خانواده میسر می داند و بر صیانت از چارچوب خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن تاکید کرده است .

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، دکتر محمود عباسی در اجلاس جهانی عدالت برای کودکان یونسکو در پاریس با تبیین مواضع و دستاوردهای کشورمان در حوزه حقوق کودک، به اهمیت و جایگاه والای خانواده در اسلام اشاره کرد و گفت: قوانین خانواده و مدنی جمهوری اسلامی ایران برگرفته از اسلام شیعی بوده و رشد و تعالی کودک در خانواده را به عنوان یک اصل مطرح کرده است .
وی اظهار داشت: همه قوانین و مقررات دیگر ایران بر محور این اصل اساسی تنظیم شده اند مگر در موارد استثنایی که آن هم بر رشد و تعالی کودک و رعایت مصالح او را در شبه خانواده میسر می داند .
دبیر مرجع ملی حقوق کودک به رهنمودهای نظام حقوقی ایران در راستای جداسازی کامل کودک از خانواده گفت: در حقوق ایران، «نهاد حضانت» مقرر در قانون مدنی یکی از مهم‌ترین نهادهای حمایتی از کودکان است که نقش مهمی در پیشگیری از کودک‌آزاری و مبارزه با خطر سلامت جسمانی، روانی، اخلاقی و اجتماعی کودکان ایفا می‌ کند .

نوآوری‌های قوانین و مقررات ایران و منافع کودک
معاون وزیر دادگستری با اشاره به نوآوری‌های قوانین و مقررات ایران و منافع کودک افزود: قانون جدید حمایت از خانواده، تضمین بیشتری برای مراقبت از سلامت جسمانی و تربیت عاطفی کودک قائل شده و هم‌عرض این مهم، به مراحل طولانی دادرسی تا زمان تصمیم‌گیری و صدور حکم توجه داشته است .
عباسی اضافه کرد: طبق این قانون احتمال تضییع حقوق کودک و لطمات بیشتر به جسم و حیثیت او در نظر گرفته شده و این اختیار را به دادگاه داده است که قبل از تصمیم‌گیری در مورد حضانت و صدور حکم مبنی بر آن، در حین رسیدگی، دستور موقت صادر کند تا کودک تا خاتمه دادرسی از تامین امنیت روانی و جسمانی برخوردار باشد .
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت بالای حضانت کودک و فوری بودن موضوع، صدور دستور موقت را بدون اخذ تامین پذیرفته است .
وی اظهار داشت: مطابق اصل جدا نکردن کودک از والدین و قاعده ضرورت حفظ کودک در خانواده و اصل ارتباط و تماس کودکان و والدین، کودکان نباید از والدین خود در صورت تحمل خشونت‌های درون خانوادگی جدا شوند، مگر آنکه تامین عالی‌ترین منافع کودکان ضروری باشد بنابراین در نتیجه در فرایند کیفرگذاری تا سرحد امکان باید به تداوم ماندن کودک در خانواده کوشید و جداسازی در وهله اول تصمیم مناسبی نیست .

ملاقات با رییس کمیته حقوق کودک سازمان ملل
عباسی، همچنین در حاشیه این اجلاس با «رینات وینتر» رییس کمیته حقوق کودک سازمان ملل دیدار و گفت وگو کرد .
عباسی با اشاره به حرکت رو به رشد جمهوری اسلامی ایران در جهت حمایت و ارتقای حقوق کودک اظهار داشت: بسیاری از سیاست های راهبردی و قوانین و مقررات مصوب سال های اخیر جمهوری اسلامی ایران با هدف ارتقای حقوق کودک و در چارچوب ارزش های بومی ملی و منطبق با استانداردهای بین المللی ارتقا یافته است و با تصویب و اجرای سند ملی حقوق کودک در صدد هستیم آینده بهتری را برای کودکانمان رقم بزنیم .
رییس کمیته حقوق کودک سازمان ملل گزارش پنج ساله ارایه شده ایران به این کمیته را خوب توصیف کرد و گفت: گزارش حرکت رو به رشد شما را نشان می دهد و امیدواریم برای حمایت کودکان گام های بلندتری بردارید .

دیدار عباسی با همتای سوییسی
عباسی در حاشیه اجلاس جهانی عدالت برای کودکان پاریس با همتای سوییسی خود «برناردو استادلمان» دیدار و گفت و گو کرد .
در این دیدار، دو طرف راهکارهای همکاری مشترک را بررسی و بر انتقال تجربیات در جهت حمایت و ارتقای حقوق کودک تاکید کردند .

عباسی: سازمان ملل کارایی خود را در حمایت از حقوق کودکان و مدیریت بحران های بین المللی از دست داده است
محمود عباسی، در حاشیه این اجلاس و در سخنانی با طرح این سوال که سازمان ملل در چند سال گذشته در قبال جنایات جنگی، کشتار دسته جمعی زنان و کودکان بی گناه و قربانی تروریسم چه اقدام موثری انجام داده است، گفت: جهان هرگز سکوت مرگبار دبیرکل پیشین سازمان ملل در برابر کشتار کودکان و نوجوانان یمن در قبال مشتی دلار را هرگز از یاد نخواهد برد .
عباسی گفت: رسالت سازمان ملل پیشگیری از خشونت، تروریسم، گسترش حقوق بشر و برقراری صلح است و امروز این سوال اساسی فراروی ماست که این سازمان در قبال جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت و تجاوز و کشتار و آوارگی میلیون ها زن و کودک یمن، میانمار، فلسطین، عراق و افغانستان چه کرده است .
وی تصریح کرد: از سازمان ملل انتظار می رود به اظهار تاسف در قبال نسل کشی و تجاوز به کودکان و زنان و آوارگی آنها بسنده نکند .
عباسی اضافه کرد: برگزاری اینگونه اجلاس ها از آن لحاظ که ندای مظلومیت قربانیان جنگ و تروریسم را به گوش جهانیان می رساند، مفید و ارزشمند است اما سازمان ملل باید به رسالت اصلی خود بازگردد .

در ملاقات معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری با وزیر امور زنان، خانواده و کودکان تونس مورد تأکید قرار گرفت: ضرورت ایجاد همگرایی دنیای اسلام در حمایت از کودکان قربانی خشونت و ترور

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک که به منظور شرکت و ایراد سخنرانی در کنفرانس بین المللی ممنوعیت تنبیه بدنی به مالت سفر کرده است در حاشیه کنفرانس با خانم نزیهه العبیدی وزیر امور زنان، خانواده و کودکان تونس دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار با اشاره به اینکه از یک میلیارد کودک قربانی خشونت در جهان که بخش عمده ای از آنان
در کشورهای اسلامی بسر می برند و قربانی بدترین نوع خشونت در سال های اخیر بوده و هستند تأکید کرد دنیای اسلام باید برای حمایت از کودکان قربانی جنگ های نیابتی در سوریه، عراق و افغانستان و کودکان قربانی تروریسم دولتی رژیم اشغالگر قدس با ایجاد زمینه همفکری و همگرایی چاره ای بیندیشد. میلیون ها زن و کودک در یمن در محاصره و جنگ و خونریزی هستند و متأسفانه مجامع بین المللی در سکوت مطلق بسر می برند. در دوماه گذشته بیش از صد تن از مردم مظلوم غزه که تعداد زیادی از آنان زن و کودک هستند آماج مستقیم گلوله های تک تیراندازان صهیونیست قرار گرفته اند؛ گلوله های مخصوصی که استفاده از آنها بخودی خود جنایت جنگی محسوب می شود و کشورهای اسلامی برای حمایت از این بی گناهان چه کرده اند؟
ما وظیفه داریم در قبال این خشونت های کور و تروریسم دولتی ندای مظلومیت کودکان غزه را به گوش جهانیان برسانیم و با ایجاد زمینه همگرایی و وحدت در دنیای اسلام برای حمایت از کودکان قربانی خشونت و ترور گام های بلندتری برداریم. خانم نزیهه العبیدی وزیر امور زنان، خانواده و کودکان تونس با ابراز خرسندی از این ملاقات بر توسعه مناسبات دو کشور تأکید کرد و با اشاره به وضعیت فاجعه بار دنیای اسلام در زمینه های یاد شده تأکید کرد دو کشور مسلمان دوست و برادر ایران و تونس می توانند در این زمینه ها نقش آفرین باشند .
در پایان این دیدار دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با توجه به برگزاری کنفرانس بین المللی حمایت از حقوق کودک در آبان ماه سال جاری در تهران از وزیر امور زنان، خانواده و کودکان تونس برای شرکت در این کنفرانس دعوت به عمل آورد که مورد استقبال وی قرار گرفت .
***
گفتنی است اجلاس جهانی عدالت برای کودکان یونسکو از هفتم تا نهم خرداد ماه ( ۲۸ تا ۳۰ می) با مشارکت اعضای این نهاد بین المللی در پاریس برگزار شد؛ بررسی روند جهانی حضور کودکان در فعالیت های تروریستی و افراط گرایی خشن، یافتن راه های موثر برای کاهش مجازات نوجوانان و چگونگی بهبود ساز و کارهای حفاظتی برای کودکان آسیب پذیر و پیشگیری از وقوع آن از محورهای این اجلاس بود .

 


 

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1397/03/20 - 13:46
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک