English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
نظارت بر آموزش مراکز پیش دبستانی ضرورتی اجتناب ناپذیر است

دکتر محمود عباسی -رییس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در کنگره بین المللی آموزشی و سلامت کودکان: نظارت بر آموزش مراکز پیش دبستانی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

 

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در اولین کنگره بین المللی و پنجمین کنگره ملی آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان ایران که در دانشگاه علوم بهزیستی و با حضور جمعی از مقامات و اساتید دانشگاه، میهمانان داخلی و خارجی کنگره و مدیران مراکز آموزش پیش دبستانی و مهد کودک ها برگزار شد با اشاره به اهمیت جایگاه مراکز آموزش پیش دبستانی و مهدکودک ها به عنوان نقطه گذار از خانواده به مدرسه تأکید کرد : یکی از حساس ترین دوران برای آموزش و سلامت کودکان در مرحله گذار از خانواده به مدرسه در مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی است که آموزش ها باید مبنی بر حکمت و مصالح عالیه کودکان مورد توجه قرار گیرد. دولت و حاکمیت در این عرصه رسالت سنگینی بر عهده دارد و نظارت بر مهدکودک ها و مراکز آموزش پیش دبستانی را باید جدی گرفت. البته این نظارت ها وظیفه سازمان بهزیستی است اما مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک نیز به عنوان یک مرجع فرادستی که وظیفه سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت و پایش حقوق کودک را به عهده دارد در این راستا وظایف و تکالیفی بر عهده دارد که باید به وظایف خود عمل کند .
وی افزود: اهمیت دوره مهد کودک و پیش دبستانی در رشد شخصیت کودک و آینده او می طلبد که این مهم در عالی ترین سطوح اجرایی و قانون گذاری مورد توجه قرار گیرد .
در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها پرداختن به مؤلفه های ذیل ضروری است :
1-
لزوم گسترش پوشش دوره مهدکودک و پیش دبستانی در سراسر کشور بخصوص بین مناطق محروم
2- به روز رسانی سازوکار دستگاههای متولی بر اساس تحولات و نیازهای والدین و کودکان در دوره مهد کودک و پیش دبستانی و لزوم انعطاف پذیری در عین توجه به استانداردهای داخلی و بین المللی
3- ضرورت رسیدن به وحدت نظری و عملی در حوزه مهدکودک و پیش دبستانی در میان دستگاههای متولی؛ چرا که تعدد، منجر به افت استانداردهای این حوزه و سردرگمی والدین و کودکان می شود .
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری با اشاره به مستندات قانونی مهد کودک ها افزود هشتادمین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی (21/05/65 ) مقرر می دارد :مسئولیت‌ صدور جواز تأسیس‌ و نظارت‌ بر اداره‌ مهدکودکهای‌ خصوصی‌ و غیرانتفاعی‌ و واحدهای‌ مشابه‌ آن‌ به‌ عهده‌ سازمان‌ بهزیستی‌ کشور می‌باشد. تعیین‌ ضوابط‌ و چگونگی‌ اداره‌ و نحوه‌ رسیدگی‌ به‌ تخلفات‌ آنان‌ و در صورت‌ لزوم‌ لغو جواز این‌ اماکن‌ به‌ عهده‌ سازمان‌ بهزیستی‌ است‌ که‌ مطابق‌ آیین‌نامه‌ای‌ که‌ به‌ تصویب‌ مشترک‌ رییس‌ سازمان‌ بهزیستی‌ کشور و وزرای‌ آموزش‌ و پرورش‌ و کشور خواهد رسید، اقدام‌ می‌نمایند .
تبصره‌ - تصویب‌ برنامه‌های‌ تربیتی‌ مهد کودکها به‌ عهده‌ کمیته‌ علوم‌ تربیتی‌ شورای‌ برنامه‌ریزی‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌ خواهد بود .
در سند بنیادین تحول آموزش و پرورش نیز به راهبردهای کلان آموزش پیش دبستانی اشاره شده و در راهبرد 10 سند آمده است :ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت کشور به عنوان مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و اعمال سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن، از پیش دبستانی تا دانشگاه به عنوان امر حاکمیتی با توسعه مشارکت همگانی .
هم چنین در هدف های عملیاتی و راهکارها آمده است :
تعمیم دورة پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و نیازمند حتی الامکان با مشارکت بخش غیردولتی با تأکید بر آموزشهای قرآنی و تربیت بدنی و اجتماعی .
عباسی با استناد به برنامه عمل جامع حقوق کودک و نوجوان در افق 1404 تأکید کرد :مرجع ملی به عنوان یک نهاد سیاستگذار و نظارتی در حوزه حقوق کودک، به موجب آیین نامه هیئت وزیران شکل گرفته و در راستای عمل به این وظیفه به استناد آیین نامه یاد شده، برنامه عمل جامع حقوق کودک و نوجوان با کمک نمایندگان و کارشناسان دستگاه های عضو مرجع و سایر متخصصان تدوین و تصویب گردیده که در زمینه های مختلفی در حوزه کودک وظایف و تعهداتی برای هر یک از دستگاه های اجرایی از جمله مرجع ملی پیش بینی کرده است .
این برنامه ها در قالب 11 راهبرد تدوین شده اند که برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شده است :
1.
ارتقاء وضعیت حقوق بنیادین کودکان و نوجوانان
2. ارتقاء روابط خانوادگی و مراقبت های جایگزین
3. گسترش و تامین سلامت و رفاه اولیه کودکان و نوجوانان
4. ترویج تقویت و نهادینه سازی فرهنگ دوستدار کودک و نوجوان
5. توسعه و ارتقای رشد اخلاقی و دینی
6. گسترش مراقبت های ویژه از کودکان
7. بهبود مدیریت و ساختار
8. توسعه قوانین و مقررات
9. توسعه علمی و پژوهشی
10. توسعه و توانمندسازی منابع انسانی
11. توسعه همکاری های بین المللی

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1397/04/06 - 10:7
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک