English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر در عرصه داخلی و بین المللی است

دکتر محمود عباسی -رییس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در سومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی با اشاره به سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری که فرمودند ما در زمینه حقوق بشر باید مدعی آمریکا و غرب باشیم تأکید کرد ایالات متحده آمریکا از بدو تشکیل تاکنون همواره ناقض حقوق بشر در سطح ملی و بین المللی بوده است که به برخی از مصادیق آن می پردازیم.

 

 

از آغاز تشکیل دولت در قاره آمریکا، سرخ پوستان بومی در سلسله جنگ هایی نابرابر توسط پوستان قربانی شدند. امروزه سرخ پوستان در معادلات سیاسی و اقتصادی آمریکا وزنی ندارند. سیاهان پس از گذشت چند صد سال که ظاهرا از بردگی آزاد شدند هنوز هم از حقوق برابر با سفید پوستان برخوردار نشده اند و فاصله طبقاتی و نژادی فراوانی با سفیدپوستان دارند. سیستم قضایی و انتظامی آمریکا نسبت به سیاه پوستان بیدادگری می کند به طوری که در سالیان اخیر تعداد زیادی از افراد سیاه پوست توسط پلیس امریکا به دلایل واهی بازداشت و یا با تیراندازی به قتل رسیده اند. در ۲۹ دسامبر ۱۸۹۰ گردان هفتم سواره‌نظام ایالات متحده در محل زانوی زخمی در داکوتای جنوبی ۴۰۰ تن از مردان، زنان و کودکان سرخ‌پوستان آمریکایی را قتل عام کرد. امریکا از همان آغاز اشتهای سیری ناپذیری به توسعه طلبی و تجاوز گری داشته است از مداخله نظامی در کشورهای همسایه نظیر مکزیک و جزایر هاوایی تا سده بیستم پس از جنگ جهانی دوم ، مداخله نظامی در کشورهایی مانند کره، ویتنام، گرانادا، لبنان،جمهوری دومینیکن و در حال حاضر مداخله نظامی در منطقه خاور میانه از جمله سوریه و عراق و افغانستان و یمن... در ۶ اگوست ۱۹۴۵ “هری ترومن”، رئیس جمهور وقت آمریکا دستور بمباران اتمی شهر “هیروشیما”ی ژاپن را داد تا در اثر آن ۷۸٫۱۵۰ نفر در عرض چند دقیقه جان خود را از دست بدهند و این جدای از صد‌ها هزار شهروند هیروشیمایی بود که در اثر این بمب به انواع و اقسام عقب‌ماندگی‌ها دچار شدند. فعالیت گسترده سازمان های جاسوسی آمریکا از جمله سازمان سیا و آژانس امنیت ملی در عرصه داخلی و بین المللی از شاخص های مهم نقض حقوق بشر محسوب می شود. در طی 50 سال گذشته، بسیاری از رهبران سیاسی و افراد برجسته سراسر جهان که منتقد سیاست سلطه جویانه آمریکا بوده اند، به قتل رسیده اند و یا سرنگون شده اند. با توجه به گستردگی رسانه ای غرب به سرکردگی امریکا، دولت امریکا به پشتوانه اهرم های تبلیغاتی، می تواند اعمال خلاف حقوق بشر خود را مشروع جلوه دهد، حقایق را واژگون کند و حقوق بشر در هیاهوی تبلیغاتی به یغما برده شود . لشکرکشی آمریکا به عراق و هزاران کشته و مجروح نقض آشکار حقوق بشر است. کشتار حدیثه اشاره به حوادثی است که طی آن ۲۴ غیرنظامی عراقی شامل کودک، زن و مرد توسط گروهی از تفنگداران دریایی آمریکا در شهر حدیثه در ۱۹ نوامبر ۲۰۰۵ کشته شدند. بسیاری از قربانیان از فاصله نزدیک مورد اصابت گلوله واقع شده بودند و همه آن‌ها شهروندان عادی به شمار می‌رفتند. ادعا شده که این کشتار در انتقام کشته شدن یکی از اعضا گروه تفنگداران دریایی، کرپل میگل تارازاس، که در بمب گذاری کنار جاده‌ای در همان نزدیکی محل سکونت قربانیان عراقی‌ها منفجر شد، انجام شده‌است.! جنگ توسط نیروهای ایالات متحده آمریکا با نام رسمی عملیات بلندمدت در پی حمله القاعده به رهبری اسامه بن لادن به نیویورک و واشنگتن در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و هشدار جورج دبلیو بوش رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به گروه طالبان مبنی بر اخراج گروه تروریستی القاعده از افغانستان و رد این درخواست از سوی طالبان؛ آغاز شد. به دنبال خودداری طالبان از پذیرش خواست ایالات متحده آمریکا فرمان حمله به افغانستان در روز ۱۵ مهر سال ۱۳۸۰ صادر شد. بعد از حوادث 11 سپتامبر و تصویب قانون پاتریوت، حوزه خصوصی شهروندان به بهانه حفظ امنیت و مبارزه با تروریسم عرصه تاخت و تاز دستگاههای اطلاعاتی قرار گرفته است که می توان به موارد زیر اشاره کرد :
شنود مکالمات تلفنی و ارتباطات مخابراتی
رصد شبکه های اجتماعی
کنترل پست های الکترونیک
نصب دستگاه اسکنر بدن نما در فرودگاه های امریکا
گوانتانامو از سال 2002، به دستور بوش و برای نگهداری زندانیانی که در افغانستان و عراق دستگیر می‌شدند، آغاز به کار نمود. این زندان، تحت‌نظر پایگاه نیروی دریایی آمریکا و واقع در خلیج گوانتانامو است. به طور خلاصه می‌توان به شکنجه‌هایی همچون موارد زیر اشاره کرد: محرومیت از خواب، اعمال محدودیت‌های طولانی، گرسنگی دادن‌های بسیار، شکنجه از طریق زخم‌های زندانیان، کثیف نگاه داشتن زندانی و سلول وی، ضعیف کردن روانی و فیزیکی زندانی، وابسته کردن زندانی به بازجوی خود، رساندن زندانی به درجات حیوانی و غیره. دکتر عباسی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر منع ورود اتباع برخی کشورهای عمدتا مسلمان نشین از جمله اتباع ایرانی به خاک آمریکا، یکی از موارد مسلم نقض حقوق بشر محسوب می شود که مورد اعتراض گسترده کشورها و نهادهای بین المللی قرار گرفته است. آمریکا یکی از بالاترین نرخ های مجازات اعدام را در دنیا دارد که بسیاری از اعدام ها به دلایل واهی و اعدام سیاهپوستان از این نوع می باشد. آمریکا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای در دنیا می باشد و باعث گرم شدن بیش از حد کره زمین شده است. با روی کار آمدن ترامپ و تصمیمات غیرمنتظره ی او از جمله خروج پیمان آب و هوایی پاریس وضعیت آب و هوایی دنیا به مخاطره افتاده است .
مداخله در امور داخلی و حاکمیتی ملت ها
از جمله نقض حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین و حمایت از تجاوزگری رژیم صهیونیستی
اقدام اخیر ترامپ در انتقال پایتخت اسراییل از تل آویو به بیت المقدس یکی از اقدامات فتنه گرایانه امریکا در جهت نقض حقوق فلسطینیان می باشد
تجاوز رژیم سعودی به کشور یمن با حمایت و فروش تسلیحات کشتار جمعی از سوی سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه موجب جری شدن ائتلاف به رهبری سعودی در تشدید حملات هوایی و بالطبع کشتار غیرنظامیان و نقض فاحش حقوق بشر در یمن گردیده است . در این جنگ تاکنون بیش از 2 میلیون یمنی آواره، 10 هزار تن کشته، بیش از 50هزار نفر زخمی و 17میلیون نفر در معرض گرسنگی شدید قرار گرفته و بیش از 1000 کودک زیر پنج سال جانشان را از دست داده اند. 1600 مدرسه، بیمارستان، مخازن تصفیه آب شرب، نیروگاه های برق در یمن ویران و 2000 نفر در اثر شیوع مرموز و عامدانه بیماری وبا کشته شده اند و در حدود60 هزار نفر در معرض خطر این بیماری قرار دارند. اینها برخی از مصادیق نقض حقوق بشر، جنایت علیه بشریت، جرایم جنگی و نسل کشی دولت ایالات متحده آمریکاست. چگونه چنین رژیم سفاک و ددمنشی می تواند منادی حقوق بشر در جهان باشد و سئوال اساسی این جاست که آیا رأی محکومیتی از سوی شورای امنیت برای دولت ایالات متحده وجود دارد؟! سئوالی که سازمان ملل باید به جامعه بشری و نسل های آینده پاسخ دهد.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1397/04/21 - 18:18
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک