English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
تصویب فوریت لایحه افزایش سن ازدواج در راستای حقوق کودکان است

 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دکتر محمود عباسی -رییس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: اگرچه تصویب کلیات طرح افزایش سن ازدواج اقدامی دیرهنگام است اما گامی رو به جلو و درخور تحسین است و می توان آن را در راستای اعتلای جایگاه حقوق کودکان به شمار آورد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارم مهر ماه با 151 رای موافق، 34 رای مخالف و هفت رای ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر با یک فوریت طرح اصلاح ماده 1941 قانون مدنی موافقت کردند .
بر اساس ماده واحده این طرح و در صورت تصویب نهایی، عقد نکاح دختران قبل از 13 سال تمام شمسی و پسران قبل از 16 سال تمام شمسی ممنوع می شود .
بر اساس تبصره این ماده، حداقل سن ازدواج در دختر 16 سال تمام شمسی و در پسر 18 سال تمام شمسی است همچنین عقد ازدواج بین سنین 13 تا 16 در دختران و 16 تا 18 در پسران منوط به اذن ولی و رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه به شرط داشتن قابلیت صحت جسمی برای تزویج با نظر پزشکی قانونی است .
محمود عباسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره اقدام اخیر مجلس شورای اسلامی در تصویب یک فوریت طرح افزایش سن ازدواج، افزود: تصویب یک فوریت طرح افزایش سن ازدواج را باید به فال نیک گرفت و امیدواریم با همکاری همدلانه دولت و مجلس گام های بلندی در راستای اعتلای حقوق کودک برداشته شود .
وی اظهار داشت: امیدواریم همانگونه که یک فوریت این طرح به تصویب مجلس رسیده است، اصل طرح نیز به زودی تصویب شود .
عباسی خاطرنشان کرد: مساله ازدواج زودهنگام و در سنین بسیار پایین از مشکلات و چالش های جدی فرهنگی و اجتماعی است که تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته است و از این رو، انجام اقدام فوری در این رابطه ضرورتی اجتناب ناپذیر است .
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: مشکلات کودکان فهرست بلندبالایی را شامل می شود و اقدامات بسیار خوبی در سال های اخیر از طریق مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک انجام شده است که امیدواریم عزم جدی مجلس شورای اسلامی در رابطه با حل آنها را شاهد باشیم .
پیش از این، طیبه سیاوشی، نماینده تهران و از طراحان طرح اصلاح ماده 1941 قانون مدنی گفت که ازدواج، یکی از مهمترین وقایع حیاتی هر انسانی است و تصمیم گیری صحیح و مناسب در این زمینه، سعادت فرد و شکوفایی جامعه را در بر دارد .
سیاوشی تاکید کرد : برای ازدواج علاوه بر بلوغ جسمی، برخورداری از استعداد روحی و روانی لازم برای پیشبرد زندگی زناشویی شرط اساسی است و کم اهمیت پنداشتن بلوغ فکری و روانی زوجین در ازدواج می تواند صدمات جبران ناپذیری بر خانواده و در نتیجه بر پیکره اجتماع وارد کند و عموما افرادی که به سن رشد نرسیده اند در ادای تکالیف شرعی خود در مقابل همسر با مشکل مواجه هستند.
سیاوشی، آسیب جسمانی، تلفات جانی، اختلالات روحی و روانی، محرومیت تحصیل، مشکلات تربیت فرزند و افزایش طلاق را از مهمترین مشکلات ناشی از ازدواج زودهنگام اعلام کرد.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1397/07/08 - 12:2
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک