English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
قوانین حوزه سلامت به روزرسانی می شوند

رییس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری گفت: بر اساس اصلاح بخش پنجم قانون مجازات اسلامی که قوه قضاییه تدوین کرده است و در انتظار تصویب مجلس قرار دارد، همه قوانین حوزه سلامت به روزرسانی می شوند.

 

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری به نقل از ایرنا، محمود عباسی روز دوشنبه در سومین همایش مقابله با فساد در حوزه قاچاق و تقلب کالاهای سلامت محور، افزود: قانون و مقررات مربوط به بخش پزشکی و دارویی مصوب ١٣٣۴ و اصلاحات بعدی آن، قانون خوردنی ها و آشامیدنی های مصوب سال ١٣۴۶ و اصلاحات بعدی آن و قانون تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی از حیث مجازات و سیاست منسجم قانونگذار به روزرسانی می شود.
وی ادامه داد: بخشی از قانون جدید تعزیرات به جرایم حوزه سلامت (پزشکی، دارویی، مواد خوراکی، آشامیدنی، مواد غیراستاندارد و غیر بهداشتی) اختصاص داده شده است.
عباسی اظهار داشت: در این قوانین همه بازرسان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان ضابط خاص قضایی تلقی می شوند. این قانون به ضابطان اقتدار می بخشد تا آنان در امور مربوطه رأسا ورود کنند.
معاون وزیر دادگستری تصریح کرد: حق بر سلامت از حقوق ذاتی بشر است و در چارچوب قوانین داخلی نیز در برابر هر حق، تکلیفی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر جامعه را مبتنی بر امنیت و سلامت می پنداریم، همانگونه که به امنیت پایدار تاکید می شود باید سلامت مردم هم در اولویت قرار گیرد. مردم حق دارند که از کالای نامرغوب، غیراستاندارد و تاریخ مصرف گذشته مبرا باشند. مردم حق دارند به سازمان غذا و دارو و برچسب اصالت اعتماد کنند و با اطمینان خاطر خرید کنند.
معاون وزیر دادگستری به تقویت نظارت ها در حوزه سلامت تاکید کرد و افزود : دوران کنترل و نظارت به شیوه های قدیم گذشته است و اکنون در پرتو دولت الکترونیک و راه اندازی سامانه های مختلف و با طراحی سازوکارهای نوین و علمی می توان نظارت ها را گسترش داد تا جایی که تنها از طریق یک دکمه همه شرکت های دارویی، موادغذایی، آرایشی و بهداشتی تحت نظارت قرار گیرند.
وی اضافه کرد: بر اساس قوانین و مقررات حاکم بر کشور و منشور حقوق شهروندی، پاسخگویی و شفافیت جزو تکالیف و وظایف مسئولان و مدیران است و آنان باید به برای احقاق حقوق مردم سازوکار اجرایی طراحی کنند. آنها باید برای مقابله با فساد و به رسمیت شناختن حقوق مردم گام های بلند بردارند.

* مبارزه با فساد دانه درشت و ریز نمی شناسد
معاون وزیر دادگستری تصریح کرد: مبارزه با فساد دانه درشت و ریز نمی شناسد و اگر افراد برای جرایم کوچک مجازات نشوند، به تدریج حاشیه امن برای ارتکاب جرایم بزرگتر و فساد فراهم می شود؛ بنابراین باید به جای مبارزه با مفسد و فاسد، رویکرد کلی مبارزه با هرگونه فساد در دستورکار قرار گیرد.
معاون وزیر دادگستری انعکاس تجربیات، دستاوردها و اقدامات ایران در حوزه مقابله با فساد در عرصه های بین المللی را ضروری دانست و گفت: یکی از سازوکارهای مناسب، پیوستن به کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد است که ایران در سال ۲۰۰۳ این کنوانسیون را امضا کرد و مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد بر اساس تصویب هیات وزیران در وزارت دادگستری قرار دارد.
عباسی افزود: هماهنگی دستگاه های ذیربط و ارتباط موثر با دستگاه های تاثیرگذار، تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه های بین المللی، اصلاح و بازنگری قانون نظام اداری، تدوین برنامه فرهنگی ضد فساد، برگزاری نشست های تخصصی با هدف رفع خلاءهای قانونی و آسیب شناسی وضعیت موجود برخی از وظایف مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد است.
وی با بیان اینکه اکنون جایگاه ایران در مبارزه با فساد مناسب نیست، افزود : زیرساخت های لازم برای مبارزه با فساد در کشور فراهم شده و لازم است برای تحقق اهداف متعالی بیشتر تلاش کنیم.
سومین همایش مقابله با فساد در حوزه قاچاق و تقلب کالاهای سلامت، امروز دوشنبه با حضور معاونان و مدیران غذا و دارو، مدیران بازرسی و مدیران حقوقی دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مناطق کشور و مدیران تخصصی ارشد سازمان غذا و دارو همزمان با نمایشگاه دستاوردهای سازمان غذا و دارو و معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در مقابله با قاچاق و تقلب کالاهای سلامت برگزار شد
.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1397/09/25 - 11:23
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک