English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
جلوگیری از کمک به سیلزدگان، نقض آشکار حقوق بشر است

تهران- ایرنا- رییس اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: کمک رسانی سایر کشورها به سیلزدگان در ایران با اختلال مواجه شده و این خود نقض آشکار موازین حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین المللی، اصول همزیستی مسالمت آمیز و توسعه روابط دوستانه کشورها است.

 

محمود عباسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: صلیب سرخ و هلال احمر جهانی و تعدادی از کشورها آمادگی خود را جهت کمک به ایران و مناطق سیل زده اعلام کردند اما با وجود تحریم های اقتصادی و مالی آمریکا این کمک رسانی ها با مشکل مواجه شده است .
وی ادامه داد: در شرایطی که تعدادی از شهرها و روستاهای سیل زده در ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد، آمریکا با تزویر و دورویی همیشگی خود جهت کمک به سیل زدگان ایران اعلام آمادگی کرده است که این ادعا با وجود مسدود شدن حساب های هلال احمر ایران عملا امکان ناپذیر است .
عباسی افزود: ایالات متحده آمریکا مدعی است که اقلام بشردوستانه را از شمول تحریم ها علیه ایران معاف کرده است. دیوان بین المللی دادگستری نیز پیش تر از ایالات متحده خواسته بود تا امکان مبادله کالاهای بشردوستانه نظیر غذا، دارو و اقلام پزشکی همچنین خدمات مرتبط با هواپیماهای مسافربری غیرنظامی را برای ایران فراهم کند .
وی اضافه کرد: در منشور سازمان ملل متحد یکی از اهداف این سازمان، پیشبرد و تشویق احترام به حقوق بشر عنوان شده است. در این سند، دولتها، سازمان ملل و ارکان ذیربط آن الزام دارند در جهت ارتقاء سطح زندگی، حق اشتغال، توسعه امور اقتصادی و اجتماعی، بهداشت عمومی و احترام و رعایت حقوق بشر گام بردارند و به موجب منشور ملل متحد، هر اقدامی توسط کشورها که بر خلاف حقوق بشر باشد هیچ مبنایی ندارد .
معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: تحریم های یک جانبه علیه یک دولت که حقوق بشر بنیادین اتباع آن کشور را نقض کندد، بر خلاف مفاد منشور ملل متحد است که مبنای آن تعامل، مشارکت، مساعدت و همزیستی مسالمت آمیز بین المللی است .
وی یادآور شد: همچنین طبق فصل هفتم منشور ملل متحد که وظیفه تضمین، حفظ و اعاده صلح و امنیت بیت الملل را بر عهده دارد از مواد 39 تا 51 زمانی که شورا تشخیص دهد که وضعیت صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره می اندازند، به اقداماتی که در ماده 41 درج شده است، متوسل می شود .
عباسی گفت: هرچند شورای امنیت نیز باید در اعمال تحریم های اقتصادی، اصول و قواعد بین المللی را رعایت کند. بنابراین پیش از اینکه شورای امنیت براساس ماده 41 اتخاذ تصمیم کند، باید به موجب ماده 39 احراز شود که آیا «تهدید علیه صلح»، «نقض صلح» یا «اقدام تجاوزکارانه» صورت گرفته است یا خیر .
معاون حقوق بشر وزیر دادگستری تصریح کرد: شرایط کنونی ایران که جان بسیاری از هموطنان ایرانی بر اثر سیل در خطر است با هیچکدام از مواد پیش گفته همخوانی ندارد زیرا با انعقاد توافقنامه برجام، تحریم های تحت فصل هفتم شورای امنیت لغو شده است و این ایالات متحده آمریکا است که با خروج از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه موجب نقض صلح و امنیت و نظم بین المللی را فراهم آورده است .
عباسی افزود: تحریم های آمریکا علیه ایران که در شرایط حساس کنونی مانع کمک رسانی و امداد به سیل زدگان ایرانی شده است، نقض ماده یک (برابری انسان ها در حیثیت و حقوق)، ماده 3 (حق آزادی، زندگی و امنیت)، ماده 25 (هـر کـس حـق دارد سـطح زندگانـی، سلامتی و رفـاه خـود و خانـواده اش را از حیث خوراک و مسـکن و مراقبت های پزشـکی و خدمـات لازم اجتماعی تأمین کنـد) اعلامیه جهانی حقوق بشر است .
وی گفت: میثاق حقوق مدنی سیاسی و میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که امروزه در زمره قواعد عرفی حقوق بین الملل محسوب می شوند و حقوق بنیادینی که در این اسناد مورد اشاره قرار گرفته است، غیرقابل تخطی است و هیچ مبنایی برای نقض آنها قابل قبول نیست .
معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: مهمترین حق بشری، حق حیات است؛ بدون تردید آثار این گونه تحریم ها بیش از هر چیز حیات و آزادی های مدنی افراد را هدف قرار می دهد. اعمال تحریم بر وضعیت زیستی و آزادی های بنیادین اشخاص آثار نامطلوب و مخرب دارد که با نگاهی عمیق تر می توان گفت با اهداف این سند به عنوان یکی از مبنایی ترین اسناد حقوق بشری منافات دارد. مواد 2 (بند 1)، ماده6 (بند 1 نقض حق حیات سیل زدگان بر اثر ممانعت آمریکا از امدادرسانی به سیل زدگان)، نقض میثاق مدنی و سیاسی است.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1398/01/23 - 11:3
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک