English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
نباید کودکان را بزهکار بدانیم

رییس اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: نباید کودکان را بزهکار بدانیم، کودکان همواره بزه دیده اند و به حمایت اجتماعی نیاز دارند.

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی،دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در نشست وضعیت فرهنگی و اجتماعی کودک و کودکی در ایران گفت: برای تحقق حقوق کودک باید آموزش را در اولویت قرار دهیم. نزدیک به ۳۰ میلیون کودک یا افراد زیر ۱۸ سال طیف وسیعی از جامعه ما را تشکیل می دهند که آینده سازان این جامعه هستند.
وی افزود: در همه دنیا کودکان خط قرمز جوامع محسوب می شوند و باید به آنها توجه ویژه ای کرد. این خط قرمز باید در عرصه های مختلف اجتماعی از جمله مدرسه، خانواده، جامعه نمود پیدا کند. به همین دلیل به تغییر نگرش اجتماعی در این حوزه نیازمندیم.
عباسی تاکید کرد: باید حقوق کودکان در همه ابعاد رعایت شود. حقوقی که همه را مکلف می کند تا برای احقاق و اجرای آن گام برداریم.
وی تصریح کرد: یک میلیارد کودک در دنیا تحت انواع خشونت هستند. مشکل ما در احقاق حقوق کودکان مربوط به اجرای قوانین مربوط به کودکان است. مشکل اصلی جهل افرادی است که به قانون و مقررات و سازوکار و راهکارهای اساسی آشنایی ندارند و نیازمند آموزش هستند.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک ادامه داد: به همین دلیل باید جامعه را نسبت به این موضوع حساس کنیم و در ادامه با توجه دقیق و عمیق نسبت به موضوع کودکان و حقوق آنها، راهکارهای مناسبی را فراروی مسئولان امر قرار دهیم.
عباسی با اشاره به موضوع ساماندهی کودکان کار و خیابان اضافه کرد: وقتی از ساماندهی یا حمایت این کودکان صحبت می کنیم در واقع باید به دنبال سازوکاری باشیم که این کودکان بار دیگر به عرصه کار بازنگردند و به خانواده یا شبه خانواده و سازمان های ذیربط از جمله بهزیستی منتقل شوند و از آنها حمایت های لازم صورت بگیرد. در واقع منظورمان جمع آوری کودکان از سطح شهر نیست بلکه حمایت تمام قد از آنها است.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری بیان کرد: نمی توانیم کودکان سطح خیابان را اراذل و اوباش بدانیم. نباید کودکان بزهکار بدانیم، باید نگاهی عمیق به موضوع کودک و حقوق کودکان داشته باشیم. به همین دلیل هر نهاد و هر کسی باید در جایگاه خودش وارد عمل شود و در این عرصه کار کند؛ کودکان همواره بزه دیده اند و به حمایت اجتماعی نیاز دارند.
عباسی با اشاره به ایجاد فضای امن مجاز برای کودکان خاطرنشان کرد: نمی توان کودکان را از فضای مجازی محروم کرد بلکه باید فضای امنی را برای استفاده آنها از فضای مجازی ایجاد کنیم و نظارت نیز داشته باشیم.
وی تاکید کرد: پس باید آموزش را از خانواده ها و مدارس شروع کنیم. برای کودکانمان حرمت قائل شده و شنونده آنها باشیم. از طرفی نباید طوری رفتار کنیم که گویا هیچ آسیبی در جامعه وجود ندارد. برخی کودکان قربانی جهل و اعتیاد و طلاق و نابسامانی های اجتماعی هستند و به همین دلیل به حمایت اجتماعی نیازمندند.

*تکالیف فرهنگسراها و شهرداری ها در زمینه کودکان بر زمین مانده است
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با طرح این سوال که فرهنگسراها چه می کنند، ادامه داد: شهرداری ها و فرهنگسراها تکالیفشان بر زمین مانده است . فرهنگسراها در حوزه کودکان چه می کنند؟ وقتی ما کاری از پیش نمی بریم، معلوم است که یا کار و مدیریتمان را بلد نیستیم یا اینکه صورت مساله را گم کرده ایم.
وی افزود: آیا آموزش دادن به کودک برای اینکه در برابر ناملایمات از خودش مراقبت کند، بد آموزی است؟ چرا عده ای اعتراض می کنند و با آموزش خودمراقبتی کودکان مخالفند. اینها تکالیف ما است.
عباسی در بخش دیگری از نشست با اشاره به سند تحول آموزش و پرورش گفت: این سند تصویب شده است اما اجرا نمی شود. چون بسترهای لازم برای اجرای آن را فراهم نکرده ایم.
مریم شعبان عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی جهاد دانشگاهی، تقی آزاد ارمکی، استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران و زهرا رحیمی، مدیر عامل جمعیت امام علی(ع) نیز از دیگر سخنرانان این نشست بودند.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1398/03/27 - 19:16
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک