English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
امروزه سازمان های غیر دولتی از کنشگران عرصه جهانی هستند

رییس اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: امروزه سازمان های غیر دولتی از کنشگران عرصه  جهانی هستند.

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل که برای ایراد سخنرانی در کارگاه توانمند سازی سازمان های مردم نهاد در تعامل با سازمان ملل به دعوت استانداری تهران در سالن آمفی تئاتر دفتر سازمان ملل متحد در تهران سخن می گفت اظهار داشت: در گذشته تنها دولتها کنشگران اصلی صحنه های بین الملل بوده اند و در عصر جهانی شدن سازمان های غیر دولتی انحصار دولتها را شکسته اند و در عرصه های جهانی و در مجامع بین المللی نقش آفرینی می کنند.
وی افزود: در جهان امروز با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی امکان تحقق اهداف دولت ها در زمینه توسعه، بدون مشارکت و همیاری تمام آحاد جامعه وجود ندارد. سازمان های مردم نهاد پاسخی برای برآورده کردن نیاز برای مشارکت جامعه و دولت است. این سازمان ها می کوشند تا از طریق همکاری مردمان با هم و با دولت و بخش خصوصی در بسیاری از زمینه ها بستر ساز توسعه و رشد جامعه باشند. سازمان‌های مردم‌نهاد، گروه‌های کوچکی هستند (متشکل از افراد علاقه‌مند به رفع یک معضل در جامعه) که برای تحقق هدف خود به‌صورت داوطلبانه در یک ساختار قانونی و منسجم به‌صورت غیردولتی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیر‌تجاری به فعالیت‌های خیریه می‌پردازند. سازمان‌های مردم‌نهاد به‌ عنوان جوامعی که از همسویی اهداف و نگاه بخشی از افراد جامعه و همچنین مشارکت مردم با یکدیگر برای تحقق یک هدف مشترک تشکیل می‌شوند می‌توانند نقش مهمی در توسعه ایفا کنند. نقش سازمان‌های مردم‌ نهاد در توسعه به‌طور کلی سازمان‌های مردم‌ نهاد در دنیا برای گسترش امنیت انسانی می‌توانند دو نقش اساسی ایفا کنند: در نقش اول، سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند زمینه‌ساز گسترش امنیت انسانی باشند و در نقش دوم بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد با توجه به وظیفه ذاتی و اساسنامه، ماموریت‌هایی را بر عهده دارند که نتایج این ماموریت‌ها موجب برقراری و گسترش امنیت انسانی می‌شود. یکی از کارکردهای مؤثر و مشخص سازمان‌های مردم‌نهاد، حدواسط‌بودن بین دولت و جامعه است. کسب اطلاعات از دولت و انتقال آن به شاخه‌های خود یا گرد‌آوری اطلاعات در حوزه فعالیت و ارائه آن به دولت می‌تواند به‌صورت یک تعامل دوسویه و کارکردهای اساسی یک سازمان مردم‌نهاد در توسعه فرهنگی و اجتماعی محسوب شود. از ویژگی های سازمان های غیردولتی بایستی به : ۱ ) استقلال مالی از حاکمیت، ۲)غیردولتی بودن، ۳)عدم عضویت افراد حاکمیتی در اعضای سازمان، ۴) عدم اتخاذ اهداف سیاسی مهمترین نقش سازمان‌های مردم نهاد افزایش مشارکت اجتماعی، پیشرفت و توسعه جامعه است. مشارکت اجتماعی لازمه توسعه و پیشرفت کشور است و هر زمان از ایفای نقش مردم چشم پوشی کنیم به طور قطع در آنجا آسیب خواهیم دید. سمن‌ها، می‌توانند دولت ها را در مسیر برطرف کردن آسیب های اجتماعی و نابسامانی‌های درون جامعه یاری رسانند. برای رفع مشکلات موجود در جامعه، دولت باید با همکاری بخش خصوصی و جامعه مدنی وارد عمل شود و در این میان، سمن ها می توانند در کنار حمایت های دولتی، برای رفع موانع، قدم‌های موثری بردارند. انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر مشارکت مردم و شعارهای انقلاب نیز برخاسته از بطن جامعه بود و آحاد مردم با حضور پرشور خود در شکل گیری و تداوم نظام نقش داشتند.
یکی از کارهایی که سازمان های مردم نهاد باید انجام دهند، مطالبه ‌گری است لذا باید هر کس در هر حوزه‌ ای که کار می کند با شدت تمام خواسته هایش را مطرح کند. اهمیت کارکرد و نقش سازمان های غیردولتی بعنوان بازیگران اصلی در سطح بین الملل نیز سالهاست مطمح نظر قرار دارد. اداره اطلاعات سازمان ملل، سازمان غیردولتی را چنین تعریف کرده است: سازمان غیردولتی به موسسه ای اطلاق خواهد شد که به صورت غیردولتی و داوطلبانه در سطح محلی، ملی یا بین المللی فعالیت داشته و اشخاص با علایق مشترک آن را اداره می کنند. ارائه خدمات بشردوستانه، ... نظارت بر اعمال دولت ها و سیاست های اتخاذی دولت و تشویق به مشارکت سیاسی در امور خارجی از جمله فعالیت های این سازمان هاست. اصل ۷۱ منشور سازمان ملل عنوان می دارد شورای اقتصادی و اجتماعی می تواند از طریق مشاوره با سازمان های غیردولتی که به موضوعات در حیطه صلاحیت شورا اشتغال دارند، تدابیر مناسب اتخاذ کند. این ترتیبات ممکن است درباره سازمان های بین المللی و در جایی که مناسب باشد، درباره سازمان های ملی، پس از مشورت با عضو ذی ربط ملل متحد اعمال گردد. لذا شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل یا همان اکوسوک سه جایگاه مشورتی عام، خاص و موردی را برای سازمان های غیردولتی در نظر گرفته اند.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1398/05/12 - 18:43
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک