English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
زباله گردی کودکان یک فاجعه انسانی است

رییس اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ششمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در شهرکرد گفت: زباله گردی کودکان یک فاجعه انسانی است.

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، ششمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک روز یکشنبه سوم شهریور ۹۸ در شهرکرد، با حضور محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و مدیران و مسوولان عالیرتبه استان، فعالان عرصه حقوق کودک و مدیران اجرایی در سالن همایش های استانداری چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
معاون وزیر دادگستری در این کنفرانس با تبریک هفته دولت‌ و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، تمدن اسلام و ایران را به عنوان‌ ظرفیت های عظیم‌ و بالقوه ای برشمرد که حاوی مفاهیم و آموزه های والایی در حوزه حقوق بشر و حقوق کودک هستند .
وی با ذکر این نکته‌ که مفاهیم‌ مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر بنحو غنی تر و دقیق تری در آموزه های تمدن ایرانی و اسلامی قابل مشاهده است اظهار داشت: کودکان نیازمند نگاه حق مدارانه هستند، حقوقی که ذاتی و بنیادی است و لاجرم‌ غیر قابل سلب و چشم‌پوشی است، لذا تصمیم ‌گیران و دست اندرکاران حوزه کودک می بایست همواره در تصمیمات خود مصالح عالیه کودکان را مدنظر داشته و در موضوعات مرتبط با این‌ قشر رویکردی حمایتی را پیش بگیرند.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با اشاره به پیش قدم‌ بودن کشورمان در پیوستن به کنوانسیون حقوق کودک و پروتکل های الحاقی آن متناسب با اصول دینی و فرهنگی کشورمان گفت: با وجود پشتوانه تمدن ایرانی و اسلامی مشاهده شرایط برخی کودکان‌ کشور باعث تاسف بوده که این موضوع همگرایی و همفکری همه دست اندرکاران حوزه کودک را برای شناسایی و مدیریت آسیبهای موجود می طلبد.
عباسی به توصیه مقام‌ معظم رهبری مبنی بر مدیریت آسیبهای اجتماعی بویژه در حوزه کودکان اشاره کرد و با تاکید بر اینکه رسالت ما در این شرایط اهتمام ویژه به‌ مسایل این‌ قشر آسیب پذیر است‌ گفت: در این راستا امسال به عنوان‌ سال تحول در حوزه حقوق کودک نامگذاری شده و مراجع متناظر استانی نیز رسالت مدیریت چالشهای حوزه حقوق کودک استانی را به عهده دارند تا بدین ترتیب بتوانیم تا پایان سال شاهد شرایط بهتری برای کودکان کشورمان باشیم.
معاون‌حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری به تدوین برنامه راهبردی سه ساله منتهی به سال ۱۴۰۰ برای ارتقای سطح حقوق کودکان کشور اشاره کرد و گفت: برگزاری کنفرانس های تخصصی کودکان در استانها با حضور همه دست اندرکاران و مسوولان عالیرتبه استان بر اساس شناسایی چالشهای حوزه کودکان هر استان و با هدف همگرایی و ارائه راهکارهای اجرایی صورت می‌گیرد.
وی با تاکید بر شناسایی علل و عوامل وجود یکهزار‌ کودک بازمانده از تحصیل در استان چهارمحال و بختیاری، به آمار ۹۱ نفره کودکان کار‌ و خیابان در این‌ استان اشاره‌ کرد و گفت: با وجود مردمی خونگرم و متدین، رفع چنین‌ چالشها و مشکلاتی دور از ذهن و سخت به نظر نمی رسد.
معاون‌ وزیر دادگستری نگاه به حوزه کودکان را نگاهی افتراقی دانست که مظاهر آن را می توان در وجود کانونهای اصلاح و تربیت در مقابل زندان، پلیس اطفال و دادرسی افتراقی کودکان در دادگستری ها مشاهده کرد.
عباسی، کودکان زباله گرد در تهران را یک‌ فاجعه انسانی برشمرد و گفت: تنبیه کودکان مطلقا ممنوع است و نباید برداشت نادرست از برخی مفاهیم و قوانین به معنای تجویز تنبیه والدین نسبت به فرزندان تلقی شود که در این صورت و حتی با نبود شاکی خصوصی هم مدعی العموم باید به موضوع ورود کند زیرا تنبیه از مصادیق کودک آزاری و خشونت علیه کودکان است.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک اورژانس اجتماعی را از پدیده ها و فعالیتهای ارزشمند بهزیستی برشمرد و گفت: مدارس پاییزه حقوق کودک برای آموزش کارشناسان اورژانس اجتماعی برگزار می شود.
وی اظهار داشت: کلنیک های تخصصی حقوق کودک به منظور آموزش و ترویج حقوق کودک و حمایت از حقوق آنان در سطح کشور و هم چنین معاضدت حقوقی، آموزش مربی حقوق کودک، مشاوره و پاسخگویی به سوالات و ابهامات حقوقی در حوزه کودک فعالیت می کنند.
وی همچنین به تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس اشاره کرد و گفت: ماده ۹ این لایحه که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس نهائی شده و در دستور کار صحن علنی است؛ این لایحه می تواند منشا حرکتی بزرگ برای حمایت از حقوق کودک در سطح جامعه باشد.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ادامه سفر خود به استان چهارمحال و بختیاری از باغ آلمون ویژه کودکان و همچنین کانون اصلاح و تربیت شهرکرد بازدید کرد و ضمن دیدار با مددجویان این‌ کانون از نمایشگاه آثار و توانمندی های آنان بازدید و در جریان روند بازپروری و بازاجتماعی نمودن آنان قرار گرفت.
در این سفر حسین عرفانی مقدم، مدیر کل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک عباسی را همراهی می کرد.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1398/06/10 - 16:14
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک