English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
ملاقات رییس دفتر نمایندگی یونیسف در تهران با دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک

به گزارش دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، روز یکشنبه 31 مهرماه 98 خانم مندیپ اوبرایان، رئیس دفتر نمایندگی یونیسف در ایران با محمود عباسی، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه که با حضور صفائی، رئیس اداره سازمان های تخصصی و امور بین المللی وزارت امور خارجه، خانم شاه بیک نماینده اداره حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه، آقای ژیل شوالیه، معاون نماینده یونیسف در ایران، آقای حسینی و خانم یگانه فر مدیر از یونیسف، عرفانی مقدم، مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی، صفری و رضائی از مرجع تشکیل شد، در ابتدای جلسه، عباسی ضمن تبریک انتصاب خانم اوبرایان و خیر مقدم به ایشان، به تبیین فعالیت ها و اقدامات مرجع ملی پرداخت.
وی بیان داشت مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک نهاد سیاست گذاری، هماهنگی، نظارت و پایش و ترویج و ارتقاء حقوق کودکان را برعهده دارد. وی افزود ما اهداف مشترکی با یونیسف داریم و برگزاری این جلسات می تواند دیدگاه های ما را به هم نزدیک کند. ما می توانیم در پرتو سیاست های جمهوری اسلامی ایران و همکاری وزارت امور خارجه گام های مثبتی جهت تحقق حقوق کودکان برداریم.
عباسی ضمن اشاره بر لزوم گسترش حقوق کودک در سطح کشور، اظهار داشت گرچه پس از انقلاب اسلامی اقدامات خوبی در حمایت از حقوق کودکان انجام شده است لیکن وزارت دادگستری با ایجاد مراجع متناظر استانی تلاش داشته تا با استفاده از ظرفیت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ها تحولی در این حوزه ایجاد کند. همچنین به مناسبت سی امین سالگرد تصویب کنوانسیون، مرجع با شناسایی و احصای چالش های هر استان در سال 98 سی و یک کنفرانس تخصصی را در سطح کشور و در هر استان برگزار می کند.
علاوه بر این مرجع در نظر دارد کنفرانس بین المللی حقوق کودک و جشنواره ملی حقوق کودک را با مشارکت دستگاه های عضو مرجع ملی و یونیسف در آبان ماه سال جاری و با حضور اندیشمندان، صاحب نظران و مقامات سیاسی و اجرایی حقوق کودک کشور های منطقه در تهران برگزار نماید. ما سال جاری را سال تحول در حوزه حقوق کودک نام نهاده ایم و تلاش داریم حداقل تا پایان سال چالش های اساسی حوزه حقوق کودک را مدیریت کنیم.
اوبرایان نیز در ادامه ضمن تشکر از برگزاری جلسه و همچنین تسهیل فرصت همکاری یونیسف و مرجع ، از برگزاری مدرسه تابستانه تبریز تشکر و قدردانی کرد و آن را گامی رو به جلو جهت ترویج حقوق کودک دانست. نماینده یونیسف گفت: امسال سی امین سالگرد تصویب کنوانسیون حقوق کودک است و زمانی که کشورها به اقدامات خود طی این سی سال می نگرند، به این نتیجه می رسند که نباید در ترویج حقوق کودک جزء نگر بوده و بایستی رویکرد کل نگر و عام اتخاذ کرد. حق بر بهداشت، تحصیل و دسترسی به غذا در کنار هم معنا می دهند و می تواند فرصت زندگی بهینه را برای کودکان فراهم کند. همانطور که در پیام تبریز هم عنوان شد، ایران دستاوردهای زیادی در حوزه کودک داشته منجمله کاهش مرگ و میر کودکان و افزایش دسترسی دختران به آموزش.
یونیسف با دستگاه های متولی بحث کودک به صورت جداگانه تفاهم نامه همکاری دارد لیکن ظرفیت شورای هماهنگی مرجع ملی که بیش از شانزده دستگاه در آن عضویت دارند، ظرفیت مطلوبی برای پیگیری حقوق کودکان است.
در ادامه جلسه عباسی به بحث کلینیک های حقوق کودک اشاره کردند و گفتند در نظر داریم در سال جاری در کلیه استان ها کلینیک حقوق کودک را با رویکرد ارائه مشاوره، آموزش، مددکاری اجتماعی و معاضدت به خانواده ها دایرکنیم . این اقدام با اهداف ایجاد شهردوستدار کودک هماهنگ است و درگام بعدی به دنبال ارتقاء حقوق کودک در سطح کشور هستیم.
در انتهای جلسه اوبرایان بیان داشت فلسفه اصلی کنوانسیون حقوق کودک این است که همه کودکان به ویژه کودکان در معرض خطر به خدمات اجتماعی با کیفیت دسترسی برابر داشته باشند و فکر می کنم با برنامه ها و خط مشی که مرجع ملی دنبال می کند و با همکاری یونیسف و دستگاه های عضو این مرجع، به این هدف دست پیدا کنیم.
صفایی، نماینده وزارت امور خارجه در این دیدار بر ضرورت هماهنگی دستگاه ها و جلوگیری از موازی کاری اشاره کرد و گفت نقش مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در هماهنگی بین دستگاه ها برجسته است و ما امیدواریم که یونیسف و مرجع ملی بتوانند گام های بلندی در جهت حمایت و ارتقاء حقوق کودکان در ایران بردارند.

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1398/07/07 - 13:28
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک