English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
کلینیک های حقوق کودک نقش چشمگیری در پیشگیری از نقض حقوق کودکان دارند

 

رییس اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک: تا کنون ۹ کلینیک تخصصی حقوق کودک در سراسر کشور راه اندازی شده و این کلینیک ها در استان کرمانشاه و دیگر استانهای کشور نیز به زودی راه اندازی خواهند شد که این کلینیک ها نقش چشمگیری در پیشگیری از نقض حقوق کودکان دارند.

 

 

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک روز پنج شنبه در دوازدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: در اسلام حقوق بشر از حقوق کودک آغاز می شود و این حق ها در پیشینه تمدنی ما و در آموزه های دینی و معارف اهل بیت(ع) جایگاه ویژه ای دارد.
وی افزود: حق بر زندگی شایسته، تحصیل، تفریح، شادی، بازی، شنیده شدن صدای کودکان و ... مجموعه ای از حقوق کودکان است که در آموزه های دینی جایگاه خاصی دارد و باید به آنها توجه ویژه داشته باشیم.
عباسی بیان داشت: امروزه فضای مجازی و رسانه ای چنان بر خانواده ها چمبره زده است که صدای کودکان را نمی شنویم و با توجه به آسیب هایی که امروز کودکان را تهدید می کند می طلبد که با شرایط ویژه به آنها نگاه کنیم.
وی با اشاره به آسیب پذیر بودن کودکان خاطر نشان کرد: کودکان به دلیل اینکه توان دفاع از خود را ندارند، بیشتر نیازمند حمایت هستند و در جامعه ما احساسات پاک خانواده ها نسبت به کودکان را می توان به عنوان یک سمبل معرفی کرد اما این نوع نگاه می بایست جای خود را به نگاه حق مدارانه بدهد.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک ادامه داد: کودکان به دلیل شرایط سنی بیشتر از سایر گروه های جمعیتی در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند لذا باید برای پیشگیری از این آسیب ها تمام دستگاه های اجرایی به وظایف خود عمل نمایند؛ همچنین با آموزش، مشاوره و کار فرهنگی و مدیریت آسیب ها می‌توانیم دنیای بهتری برای کودکان بسازیم و آنها را از آسیب‌های اجتماعی دور کنیم.


***
راه‌اندازی ۹ کلینیک خاص حمایت از حقوق کودک در کشور

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری بیان داشت: امسال از سوی شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک سال تحول در حوزه حقوق کودک نامگذاری شده است.
وی خاطر نشان کرد: در این شورا چالش ها و آسیب های اجتماعی که کودکان را تهدید می کند شناسایی کرده و بر اساس آن برنامه ریزی های لازم را انجام خواهیم داد.
عباسی از راه اندازی کلینیک حمایت از حقوق کودک در سراسر کشور خبر داد و گفت: تا کنون ۹ کلینیک در سراسر کشور راه اندازی شده و این کلینیک ها در استان کرمانشاه و دیگر استانهای کشور نیز به زودی راه اندازی خواهند شد که این کلینیک ها نقش چشمگیری در پیشگیری از نقض حقوق کودکان دارند.
وی افزود: وقتی معاون سازمان بهزیستی اعلام می کند ۷۰ هزار نفر کودک کار و خیابانی داریم این یک فاجعه است و این وضعیت زیبنده کشور ما نیست و برای مدیریت آن لازم است تلاش کنیم.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک همچنین گفت: یکی از چالش های اصلی استان کرمانشاه نیز کودکان کار و خیابان،کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان فاقد هویت هستند که لازم و ضروری است این چالش ها تا پایان امسال مدیریت شود.

***
سمن‌ها پایگاهی ارزشمند برای حمایت از کودکان هستند

عباسی با بیان اینکه راه اندازی مجتمع ویژه اطفال و نوجوانان در استان کرمانشاه قابل تقدیر است، گفت: اما نداشتن خانه کودک یکی از خلاء های جدی استان کرمانشاه است که باید در این خصوص شهرداری و شورای شهر پای کار بیایند.
وی خاطر نشان کرد: اگر کودک بازمانده از تحصیل داریم آموزش و پرورش گزارش دهد چرا بازمانده از تحصیل داریم و راهکار حل آنها چیست و باید این موارد مدیریت شود که مدیریت آن با آموزش و پرورش است اما دستگاه های دیگر نظیر بهزیستی، نهضت سواد آموزی و سمن ها هم باید به آموزش و پرورش کمک کنند.
وی ادامه داد: در کشور ۲ درصد از کودکان ما محروم از تحصیل هستند و این نرخ بالا و بسیار سنگین است و برای مدیریت آن باید همه مسئولین با همدلی مضاعف پای کار بیایند و آن را مدیریت کنند.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در پایان تاکید کرد: قانونگذار در خصوص خشونت علیه کودکان گام بلندی برداشته و لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که به زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طرح خواهد شد و امیدواریم به تصویب نهایی برسد.
عباسی سمن ها را یکی از ارزشمندترین پایگاهها برای حمایت از کودکان عنوان کرد و گفت: ضروری است سازمان های مردم نهاد و فعالان حوزه کودک به کمک دستگاه های دولتی بیایند تا در کنار هم برای کاهش آسیب های اجتماعی تلاش کنند.
بازدید از مجتمع ویژه اطفال و نوجوانان، دیدار با رئیس کل دادگستری استان، بازدید از شیرخوارگاه و نیز بازدید از کانون اصلاح و تربیت از دیگر برنامه های سفر دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در سفر به کرمانشاه بود.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1398/07/20 - 18:4
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک