English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
بهره گیری از رهیافت های اخلاقی طب سنتی نیاز اساسی امروز جامعه پزشکی ماست
رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی در سمینار" جایگاه مطالعات میان رشته ای در توسعه طب سنتی"

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دکتر محمود عباسی- رییس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران و رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی که در جلسه افتتاحیه سمینار جایگاه مطالعات میان رشته ای در توسعه طب سنتی سخن می گفت با اشاره به خاستگاه اخلاق و بهره گیری آن از حکمت یونانی تأکید کرد اخلاقیات در طب ایرانی اسلامی پیش نیاز طب بالینی بود و تبلور این امر را می توان بخوبی در شخصیت اخلاقی اطبا و حکمای پیشین جستجو کرد. در گذشته و در پرتو نگاه حکمی به طبابت همه توجهات معطوف به شخصیت اخلاقی طبیب بود که او می بایست خود را به فضایل اخلاقی مزیٌن و از رزایل اخلاقی دوری می گزید تا به نقطه تعادل برسد و بتواند طبیب خوبی برای ارائه خدمت شایسته به بیماران باشد، اما از چند دهه قبل به این سو جامعه بشری که خود را در تربیت نیروهای اخلاقی ناتوان یافت تلاش نمود با ایجاد سازمان اخلاقی و بیمارستان اخلاقی فضایی بوجود آورد که پزشک و صاحبان حرف پزشکی نتوانند تخلف کنند. دیگر به شخصیت اخلاقی طبیب توجهی نیست. در پرتو این نگاه ما ناگزیریم بسته های فرهنگی و اخلاقی تعبیه کنیم و در حاشیه علم آموزی پزشکی به دانشجو بیاموزیم که این بسته های فرهنگی و اخلاقی مهمند در حالیکه در پیشینه تمدنی ما اخلاقیات پیش نیاز طب بالینی بود و در بطن و متن طبابت جاری و ساری بود. گمشده امروز نظام سلامت ما بازگشت به این نگاه است البته ما در سطحی نیستیم که اخلاق حرفه ای را رها کنیم زیرا درحال حاضر مجهز به سلاح اخلاقی اطبای برخوردار از آن ظرفیت ها نیستیم اما باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر باید با نگاه تلفیقی هر دو حوزه را با هم مدیریت کنیم به عبارتی ما هم به ظرف اخلاقی که سازمان و نهاد اخلاقی است نیازمندیم و هم به رول مدلینگ و شخصیت اخلاقی که همان اخلاق فضیلت گرا و اخلاق اسلامی است.

عباسی افزود: متأسفانه با فرو ریختن ارزش های اخلاقی در جامعه پزشکی همانند سایر مشاغل و حرف و خانواده و دانشگاه، امروزه شاهد وقایع تلخ و دردناکی هستیم که نتیجه ای جز فروپاشی جامعه و ارزش های حاکم برآن ندارد که از جراحی های نوظهور و چشم گربه ای و گوش الاغی گرفته تا سزارین های نابهنگام برای رسیدن به تولد تقویمی 98/8/8 از جمله آنهاست. آیا تمایلات هوسناک خانواده برای تولد تقویمی موجبی برای سزارین زودهنگام یا دیر هنگام تلقی می شود که پزشک دستان خود را به آن آلوده سازد.  بدون تردید باید در این گونه مسائل شخصیت اخلاقی خود را به رخ کشد و زیر بار اینگونه تمایلات نفسانی والدین و خانواده ها نرود نه اینکه خود با نادیده انگاشتن اخلاقیات، برای دستیابی به پول دست به اقداماتی بزند که نقض حقوق بنیادین کودکان است. اگر نگاهی کوتاه و گذرا به سیاست های کلی سلامت بیندازیم اخلاق و معنویت در آن موج می زند و متأسفانه این سیاست ها و اخلاقیات هم همانند دیگر ارزش های اخلاقی حاکم بر جامعه زینت المجالس شده اند و ظاهراً که هیچکس تکلیفی برای اجرای آن ندارد.

رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی در جمع بندی سخنان خود بهره گیری از رهیافت های طب ایرانی اسلامی را راهکار مناسبی برای برون رفت از وضعیت موجود عنوان کرد و خواستار نظارت دولت براینگونه اقدامات شد.

شایان ذکر است که سمینار "جایگاه مطالعات میان رشته ای در توسعه طب سنتی" با مشارکت مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی و مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی دانشگاه شاهد و با حضور اندیشمندان حوزه های مختلف تاریخ پزشکی، طب سنتی، اخلاق پزشکی و دانشجویان این رشته ها در دانشکده طب سنتی برگزار شد.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1398/09/03 - 15:54
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک