English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
لزوم برنامه ریزی روزآمد برای ایجاد تحول در حوزه حقوق کودکان

 رییس اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: نیازمند ایجاد تحول در نوع نگاهمان به کودکان هستیم و باید بدانیم که با برنامه ریزی دیروز نمی توان کودکان امروز را برای فردا تربیت کرد و نیازمند به روز بودن و ایجاد تحول در همه زمینه ها هستیم و می بایست متناسب با زمانه و نیاز روز جامعه برنامه ریزی کنیم.

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک روز یکشنبه در نوزدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در مجتمع قضایی شهید تندگویان اهواز اظهار داشت: در اسلام حقوق بشر از حقوق کودک آغاز می شود و در نگاهی به تاریخ در می یابیم که این موضوع در جای جای فرهنگ و تمدن ما نیز جایگاه ویژه ای دارد؛ رفتاربزرگ منشانه پیامبراسلام(ص) با کودکان و اطفال، الگوی متعالی و مترقی برای جهانیان در رعایت حقوق کودک و اطفال است.
وی با بیان اینکه اسلام به حقوق و تربیت کودک اهتمام ویژه‌ای دارد و به نوعی ساختن و تربیت صحیح کودک، ساختن آینده جامعه است افزود: از حقوق کودک به پدر و مادر، انتخاب نام نیکو برای طفل است که این نشان می دهد تربیت کودک در اسلام در همان روزهای اول تولد شکل می‌گیرد.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک ادامه داد: کودکان حق دارند از حقوق بنیادین خود برخوردار باشند که حق بر سلامت، بازی، شادی و زندگی در کنار والدین نیز از جمله این حقوق است که می بایست مورد توجه قرار گیرند ولی متاسفانه در سالهای اخیر مورد غفلت قرار گرفته اند.
وی در این رابطه افزود: فضای مجازی یکی از مخاطراتی است که خانواده ها و کودکان را تهدید می کند؛ با این وجود محرومیت‌ و محدودیت ایجاد کردن برای کودکان ما را به جایی نخواهد رساند و کودکان ما نیز حق دارند از فضای مجازی امن بهره ببرند و وظیفه ماست که این فضا را برای آنان ایجاد کنیم.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: قانون ما صراحت دارد که کودک (زیر۱۸سال) را نمی‌توان زندانی کرد بلکه حتی کودکانی را که در تعارض با قانون قرار دارند را می بایست به کانون های اصلاح و تربیت دلالت دهیم.
عباسی با تاکید بر لزوم آموزش‌ دیدن مربیان مهدهای کودک افزود: آموزش‌ها در مهدهای کودک باید دقیق و ظریف و توسط کارشناسان زبده اجتماعی و تربیتی باشد در این صورت است که می‌توان برای کودکان و برای محیط خارج از خانه برای آنان مصون‌سازی کرد.
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با اشاره به سی امین سالروز تصویب کنوانسیون حقوق کودک بیان کرد: در این کنوانسیون به حقوق و نیازهای اساسی و روحی کودکان توجه شده است.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه باید حرف کودکان را بشنویم، افزود: اگر حرف‌های کودکان را بشنویم می‌توانیم از بسیاری از آسیب‌هایی که ممکن است آینده کودکانمان را تهدید کند پیشگیری کنیم.
وی با اشاره به اینکه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در آموزش‌های اساسی کودکان ما را به جایی نخواهد رساند گفت: در مدارس باید به نیازهای اساسی کودکان و مساله آموزش‌های خودمراقبتی توجه شود تا یک نوع مصون سازی برای کودکان شکل گیرد.
عباسی در خاتمه با اشاره به حادثه تلخ اخیر و مرگ یک کودک کولبر در کردستان تصریح کرد: متاسفانه در گوشه و کنار کشور شاهد حوادث تلخ و تکان دهنده ای هستیم که نشان از بی توجهی ما به حقوق کودکان است؛ مرگ کودک کولبر به ما نشان می دهد که نیازمند ایجاد تحول در نوع نگاهمان به کودکان هستیم و باید بدانیم که با برنامه ریزی دیروز نمی توان کودکان را برای فردا تربیت کرد و نیازمند به روز بودن و ایجاد تحول در همه زمینه ها هستیم و می بایست متناسب با زمانه و نیاز روز جامعه برنامه ریزی کنیم.

***
جذب هفت هزار کودک بازمانده از تحصیل
همچنین استاندار خوزستان نیز در این کنفرانس با اشاره به آسیب‌های اجتماعی ناشی از غفلت و کوتاهی جامعه و کنشگران اجتماعی بیان کرد: وظیفه ما اجتماعی کردن کودکان برای ساختن آینده جامعه است.
غلامرضا شریعتی با بیان اینکه نیازها و مطالبات کودکان متفاوت از مطالبات ما است گفت: جامعه ما در حال تغییر است و ما باید این تغییرات را بشناسیم و برای نیازهای کودکان برنامه ریزی کنیم.
وی به تهیه اطلس مشکلات، چالش ها و آسیب های اجتماعی خوزستان با وجود اینکه خوزستان سه سال است که در بحران های طبیعی به سر می برد اشاره کرد و افزود: ما از مسایل اجتماعی به ویژه حقوق خانواده و کودک و تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل غافل نبودیم.
وی گفت: در سه سال اخیر هفت هزار کودک بازمانده از تحصیل در خوزستان شناسایی و به کلاس درس هدایت شدند.
استاندار خوزستان با بیان اینکه خوزستان از نظرشاخص کودکان بازمانده از تحصیل جایگاه مناسبی نداشت افزود: درسه سال اخیر ضریب بازماندگی از تحصیل در خوزستان از ۲.۲ به ۱.۹ کاهش یافته است.
مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری خوزستان و دبیر حقوق کودک این استان نیز در این همایش گفت: معتقدیم کودکان یکی از ارکان مهم در خانواده و در نهایت ضعیف ترین و آسیب پذیرترین عضو خانواده هستند و حقوق آنها از مهمترین حقوق انسانی است.
سیده فرانک موسوی افزود: کودکان به دلیل نبود توانایی در احقاق حق خود از جایگاه بالایی برخوردار هستند و نخستین کسانی هستند که در معرض انواع مستقیم ناهنجاری ‌ها، فشارها و مشکلات که از بزرگترها به آنها تحمیل می‌شود قرار دارند. کودکان باید از صحت سلامت روحی و جسمی برخوردار بوده و حضوری مفید و کارساز در اجتماع داشته باشند.
وی گفت: مباحث حقوق کودک از مسایل ریشه‌ای و مهم است که در میان انبوه دیگر مسایل علوم انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. بررسی وضعیت نوجوانان و جوانان بزهکار نشان می‌دهد که در بیشتر مواقع حقوق آنها در ایام کودکی تضعیف شده است.
وی ادامه داد: ضرورت دارد که نگاه تحول گرایانه به قوانین و مقررات به نفع احقاق حقوق کودکان شود. توجه نکردن به نیازهای اساسی کودکان بر دوره رشد بلوغ آنها و مباحث کودک‌آزاری خسارات جبران ناپذیری دارد. تامین نیازهای کودکان نه تنها به عنوان یک تکلیف بر عهده والدین است بلکه باید جامعه نیز با توسعه سیستم‌های حمایتی و نظارتی نسبت به احقاق حقوق کودکان به عنوان آسیب پذیرترین اقشار جامعه از آنها دفاع کند تا از هرگونه بهره کشی به اشکال مختلف چون تجاوز، آسیب‌های روانی و جسمانی، محرومیت از آموزش که بخشی از تضییع حقوق کودکان است جلوگیری کرد.
بر اساس این گزارش نوزدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک با حضور مقامات استانی و سازمان های مردم نهاد در شهر اهواز به کار خود پایان داد
.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1398/10/03 - 15:0
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک