English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
حضور و مشارکت فعال گروه سلامت معنوی مرکز تحقیقات  اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برگزاری همایش ملی تحول نظام سلامت در حوزه معنویت جهرم

همایش ملی تحول نظام سلامت در حوزه معنویت که با مشارکت گروه سلامت معنوی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، انجمن بین المللی اخلاق زیستی اسلامی، انجمن علمی حقوق پزشکی ایران، مرکز پژوهش اخلاق زیستی و حقوق سلامت سینا و جمعی دیگر از مراکز علمی از تاریخ 1394/2/9 در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار شد. نخستین پانل تخصصی خود را به سلامت معنوی در پرتو سیاست های کلی نظام سلامت اختصاص داد. دکتر محمود عباسی _رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی و رییس این پانل در سخنرانی خود با قرائت اشعاری نغز از نظامی گنجوی گفت همه گم شده ما و شما در نظام سلامت و جامعه ایرانی اسلامی داشتن "طبیبی عیسوی هُش "می باشد که بیمار در پرتو انوار قدسی او احساس آرامش کند و از درد و رنج و تعبب به دور باشد. "می باش طبیب عیسوی هش"  حکایت گر دم مسیحایی طبیبانی است که در پرتو حکمت، بیمار خود را در آینه نگاه می بینند و این همه و هر آن چیزی است که در جستجوی آنیم.در این نگاه منظور دریافت وصف قدسی عیسی مسیح نیست که مرده را زنده کند و یا کوری را شفا دهد بلکه ما زمینیان به حداقل های ممکن که پاسداشت کرامت انسانی بیمار است قانئیم.

وی با استناد به سیاست های کلی نظام سلامت و دیگر اسناد بالادستی نظام که اخلاق و معنویت در آن موج می زند گفت ما برای تحقق ارزش های نهفته در این سند به یک مدل و نمونه عینی نیازمندیم که شاید دستیابی به آن در مراکز علمی آموزشی و درمانی بزرگ و دانشگاههای استانی کاری دشوار باشد اما به نظر می رسد دانشگاه علوم پزشکی جهرم با داشتن مردمی متدین، اخلاقی، معنوی و سرشار از ارزش های الهی و دینی استعداد و ظرفیت تحقق این هدف مقدس را دارد که با ایجاد یک مرکز مطالعات دین و سلامت در کنار برنامه های روزمره آموزشی، پژوهشی و درمانی خود انجام و اجرای این وظایف و تکالیف خود را با چهار حوزه فقه، حقوق، اخلاق و معنویت همراه کند. باتدوین یک برنامه راهبردی پنج ساله چشم انداز بر آینده و خود را ترسیم و ظرفیت حوزه های علمیه و دانشگاههای علوم پزشکی شیراز و شهید بهشتی و گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی بهره گیرد و با ترسیم و توصیف وضع موجود در چارچوب یک طرح تحقیقاتی آثار و نتایج اقدامات خود در مراکز آموزشی پژوهشی، بهداشتی و درمانی پایش و ارزیابی کند.قطعاً می تواند طرحی نو در اندازد و الگو ارائه کند که سر مشق دیگر دانشگاهها باشد. رول مدلینگ که الزاماً نباید در قامت یک شخصیت حقیقی و طبیب برجسته فاضل اخلاقی تجلی یابد این مهم می تواند در قامت یک شخصیت حقوقی مثل بیمارستان و دانشگاه تبلور یابد. پایلوت یک کار علمی پژوهشی و درمانی که الزاماً نباید یک موضوع خاص مثل دیابت باشد می تواند در زمینه تحول یک مرکز آموزشی و درمانی در پرتو حکمت و اخلاق و معنویت باشد. کجاست آن طرز تفکری که می خواست در چارچوب طب سنتی حکیم تربیت کند؟طب سنتی ما هم به شدت قابل نقد است و برنامه هایش نیازمند بازنگری اساسی.

معاون حقوق بشر و اموربین الملل وزیر دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در اندیشه اومانیستی و انسان گرایانه غربی که نگاهی حداقل به حوزه سلامت معنوی دارد یک نیروی برتر قدسی که الزاماً هم می تواند خدا نباشد در تسکین آلام و بهبود بیماری ها موثر است اما در اندیشه خداگرایانه و متألهانه انسان مسلمان و عرفان شیعی همه چیز بر گرد اراده و تمشیت خداوند دور می زند و در این نگاه بیماری آدمی همچون نقطه ای کوچک آن هم از نعمت های خداوندی تلقی می شود. بنابراین طبیعی است که در این نگاه اخیر به زیبایی می توان در پرتو سلامت معنوی  بیماریها و رنج و آلام بشر را مدیریت کرد.

در ادامه این پانل تخصصی دکتر کورش وحیدشاهی – مدیرگروه سلامت معنوی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه تاثیر سلامت معنوی بر بیماری ها.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مظاهری سیف – عضو گروه سلامت معنوی مرکزدر زمینه مراقبت معنوی از دیدگاه اسلام، دکتر امیر واحدیان عظیمی – عضو گروه سلامت معنوی مرکز و استاد دانشگاه بقیة ا... در زمینه بخشش سلامت معنوی، دکتر فروزان اکرمی – عضو گروه سلامت معنوی و عضو شورای پژوهشی و پژوهشگر مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی در زمینهتحلیل سیاست های چهارده گانه نظام سلامت از حیث اخلاق و معنویت و دکتر مصطفی اسماعیلی استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو گروه سلامت معنوی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی در زمینهمفهوم شناسی سلامت معنوی درفرهنگ اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

 

تاریخ انتشار: 1395/02/18 - 12:39
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک