English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
تأثیر نقش شوراهای اسلامی در تحقق حقوق مردم/ راه‌اندازی کلینیک حقوق شهروندی در سرای محلات رشت

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری از راه‌اندازی کلینیک حقوق شهروندی در سرای محلات رشت خبر داد و گفت: شوراهای اسلامی می‌توانند در تحقق حقوق مردم نقش مهمی داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری، ظهر امروز در نشست مشترک با اعضای شورای اسلامی رشت با موضوع «هم‌اندیشی حقوق شهروندی» ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: حقوق شهروندی یکی از مسائل بنیادی است که باید بیشتر مورد‌ توجه قرار گیرد .
وی حقوق شهروندی را یک مقوله خاص در جامعه خواند و گفت: با راه‌اندازی معاونت مذکور پایش و اجرای حقوق شهروندی از وظایف وزارت دادگستری شده و در تلاش هستیم تا زمینه‌های اجرای این حقوق را در دستگاه‌های اجرایی فراهم کنیم.
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با بیان اینکه شوراهای اسلامی یکی از پارلمان‌های محلی و مهم در حفظ حقوق شهروندی است، تصریح کرد : با انعقاد تفاهمنامه با شورای عالی استان‌ها تلاش شده تا به بحث حقوق شهروندی توجه بیشتری صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی می‌توانند در تحقق حقوق مردم نقش مهمی داشته باشند، گفت: شوراهای اسلامی اکنون شوراهای شهرداری‌ها هستند که باید جایگاه خود را ارتقا دهند.
به گفته عباسی، شوراهای اسلامی با یک برنامه‌ هدفمند و قابل رصد و ارزشیابی به همراه معاون دادگستری می‌توانند گام موثری در زمینه حفظ حقوق شهروندی بردارند.
وی با بیان این مطلب که حقوق شهروندی یک‌ موضوع ماورایی نیست، خاطرنشان کرد: در یک جامعه اسلامی با ارزش‌های فرهنگی و افتخارات زیاد در عرصه حقوق شهروندی از زمان‌های گذشته هستیم.
عباسی ادامه داد: برای انعقاد تفاهمنامه در بستر اجتماع یک کمیته شهروندی متشکل از یک نماینده تام‌الاختیار شورا، شهرداری، وزارت دادگستری، سازمان‌های مردم‌نهاد و ... باید شکل بگیرد.
وی افزود: شوراهای اسلامی می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی مانند سرای محلات و پایگاه‌های اجتماعی که در اختیار دارند در کلینیک‌های حقوق شهروندی به گسترش مباحث حقوق شهروندی بپردازند.
عباسی، کلینیک‌های حقوق شهروندی را شامل یک حقوقدان، یک نفر روان‌شناس مسائل اجتماعی و یک نفر مددکار عنوان کرد و یادآور شد: این افراد موضوعات مورد نیاز و مراجعه شهروندان را بررسی کرده و آسیب‌ها را رصد ‌می‌کنند و براساس نیاز محلات مختلف راهکار ارائه می‌دهند.
وی از راه‌اندازی کلینیک حقوق شهروندی در سرای محلات رشت خبر داد و گفت : کلینیک‌های حقوق شهروندی نشان‌دهنده نگاه پیشگیرانه و توجه به سلامت مردم بوده و در واقع یک مرجع و پناهگاه مردمی برای رسیدگی به مشکلات آنها است.
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل مشکلات در حومه و حاشیه شهرها را بسیار زیاد دانست و تصریح کرد: نباید از دولت بخواهیم که تمام این مشکلات را بررسی کند، زیرا نقش شوراها‌ در این زمینه بسیار سازنده و کلیدی است.
وی با اشاره به اینکه امروزه به دلیل وجود مشکلات اجتماعی بار سنگینی که از طریق ورود پرونده‌ به دادگستری‌ها و شوراهای حل اختلاف وارد شده، به دوش دستگاه قضا سنگینی می‌کند، اظهار کرد: شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها می‌توانند نقش موثری در کاهش اینگونه آسیب‌های اجتماعی ایفا کنند.

 

روبط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1395/02/27 - 11:6
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک