English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
ضرورت نگاه همگرایانه برای ترویج و تقویت اخلاق و حقوق شهروندی

رئیس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در همایش حقوق شهروندی و مددکاری اجتماعی اصفهان بر ضرورت نگاه همگرایانه برای ترویج و تقویت اخلاق و حقوق شهروندی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در جلسه افتتاحیه همایش حقوق شهروندی و مددکاری اجتماعی اصفهان با گرامی داشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت اسلامی در اصفهان گفت: باید نگاه همگرایانه و هم افزایانه در زمینه مبارزه با آسیب های اجتماعی و تقویت اخلاق شهروندی و حقوق شهروندی داشته باشیم.
وی با اشاره به تشکیل سالیانه میلیون ها پرونده در دستگاه قضایی و نهادهای شبه قضایی که تقریبا همه مردم ایران را به نوعی درگیر دستگاه قضایی کرده است تاکید کرد: ما شوراهای حل اختلاف را ایجاد کردیم که از تشکیل پرونده در محاکم و دادسراها جلوگیری شود اما اکنون وجود قریب پنج میلیون پرونده در شوراهای حل اختلاف نشان می دهد که گسترش روز افزون قاضی و محکمه راه حل مشکل نیست ما باید بیش از پیش در حوزه پیشگیری سرمایه گذاری کنیم.
عباسی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بهره گیری از ظرفیت نهادهای عمومی و مدنی و شوراهای اسلامی شهر و شهرداری سازمان های مردم نهاد و مسجد نهاد و به عبارتی کانون های فرهنگی هنری مساجد برای آموزش اخلاق و حقوق شهروندی و ارایه مشاوره و میانجیگری و معاضدت حقوقی به منظور پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه است.
وی گفت: روحانیون و رهبران مذهبی و وعاظ می توانند نقش ارزنده ای در این زمینه ایفا نمایند. ساخت فیلم های کوتاه و برنامه های هنری در زمینه مباحث و مصادیق حقوق شهروندی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این همایش که قائم مقام و معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان، مدیر کل بهزیستی، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، رییس کانون کلینیک های مددکاری اجتماعی ایران، مدیر کل دفتر ارزشیابی عملکرد سازمان بهزیستی کشور رییس و نایب رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان حضور داشتند، عباسی به هماهنگی و همکاری صمیمانه مددکاران اجتماعی و سازمان نظام روانشناسی و کانون وکلا اشاره کرد و گفت: سه هزار و پانصد مورد معاضدت حقوقی و قضایی سالیانه کانون وکلای استان اصفهان در قالب کلینک های حقوق شهروندی می تواند به سیصد هزار مورد در سال افزایش یابد.
معاون وزیر دادگستری خاطر نشان کرد: مشاوره روانشناختی باید در چارچوب این کلینیک ها گسترش یابد بلکه مشاوره به عنوان یک راه حل مهم و بسیار تاثیرگذار در پیشگیری از ناهنجاری ها و کنترل آسیب های اجتماعی باید در کشور نهادینه شود و مددکاری اجتماعی به عنوان یک ضرورت به خصوص در حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی باید تقویت شود.
وی همچنین افزود: این نگاه فراگیر و رویکرد همپوشانه در مرکزی به نام کلینیک حقوق شهروندی و در سرای محلات که نقطه اتکاء و در دسترس مردم قرار می گیرد می تواند نقش و تاثیر بسزایی در پیشگیری داشته باشد. باید زمینه اعتماد عمومی به این کلینیک ها را جلب کرد که رسانه ها بخوبی می توانند این وظیفه را بر عهده گیرند.
عباسی افزود: ما به ایجاد بیش از دویست کلینیک حقوق شهروندی در استان اصفهان نیاز داریم که با ایجاد کمیته حقوق شهروندی در شورای اسلامی شهر که روز گذشته با انعقاد تفاهم نامه برای ایجاد آن به توافق رسیدیم زمینه ایجاد و راهبری آن در استان فراهم شد.
معاون حقوق بشر و بین الملل وزارت دادگستری با بیان اینکه جایگاه ما در زمینه پولشویی و مبارزه با فساد انتهای جدول است که نباید اینگونه باشد اظهار کرد: از حدود سه ماه پیش که موضوع فیش های حقوقی مطرح شد بسیار به این موضوع دامن زده شد که نشان دهنده مطالبه گری عموم مردم است و نشان می دهد که باید در عرصه های مختلف مبارزه با فساد گام های بلندتری برداریم.
وی در پایان اصفهان را پایگاه خدمات متقابل اسلام و ایران برای تحقق حقوق الناس و حقوق شهروندی توصیف کرد و با اشاره به نقش و جایگاه محتسب در دوره صفویه گفت: بخشی از وظایف و اختیارات محتسب امر به معروف و نهی منکر و بخشی ترویج اخلاق و حقوق شهروندی بود و اصفهان با این پیشینه درخشان باید پیشتاز حاکمیت اخلاق و حقوق شهروندی باشد.

 

 

 

 

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1395/05/16 - 13:15
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک