English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
تشریح دستاوردهای وزارت دادگستری در عرصه داخلی و بین المللی

رئیس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در گفتگو با رادیو گفتگو به مناسبت هفته دولت، ستاوردهای وزارت دادگستری در عرصه داخلی و بین المللی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل در معیت وزیر محترم دادگستری از خبرگزاری صدا و سیما بازدید و در گفتگو با بخش اجتماعی رادیو گفتگو به تشریح دستاوردهای وزارت دادگستری در عرصه ملی و بین المللی پرداخت. 
وی با اشاره به جایگاه وزارت دادگستری در قانون اساسی و تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر بهره گیری از ظرفیت وزارت دادگستری تأکید کرد با تصویب قانون حدود وظایف و اختیارات وزارت دادگستری در سال ۱۳۹۳ و با تشکیل معاونت حقوق بشر و امور بین‏الملل و معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری جایگاه مهمی یافته و وجود دو کنوانسیون بین‏المللی حقوق کودک و مبارزه با فساد که مرجعیت ملی آن با وزارت دادگستری است و هم چنین انعقاد کلیه معاهدات مربوط به معاضدت حقوقی و قضایی در امور مدنی، کیفری و تجاری، استرداد مجرمان و انتقال محکومان که با هماهنگی رییس قوه قضائیه صورت می گیرد ابعاد بین المللی فعالیت های وزارت دادگستری گسترش یافته و در سطح ملی نیز پیگیری لوایح حقوقی و قضایی و نوعاً تهیه پیش نویس آیین نامه های اجرایی قوانین و مشارکت و عضویت در برخی کمیسیون ها و ستادها و مراکز تصمیم گیری کشور، ریاست کمیسیون حقوقی وقضایی دولت و کانال ارتباطی قوه قضائیه با قوه مجریه و قوه مقننه، جایگاه ممتازی به وزارت دادگستری بخشیده است. 
وی همچنین با توجه به اینکه برای نخستین بار در کشور در دولت تدبیر و امید، معاونت حقوق بشر در ساختار دولت ایجاد گردیده آنرا نشان دهنده اهتمام دولت به حقوق بشر و حقوق شهروندی دانست و گفت: ما در زمینه حقوق شهروندی گام های مثبتی برداشته ایم که تجلی آن را می توان در همکاری های مشترک با دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی و مدنی و سمن ها مشاهده کرد.
وی درخصوص توجه خاص به حقوق کودکان در دولت تدبیر و امید گفت: در سال ۱۳۹۴ با ایجاد مرجع متناظر حقوق کودک در سراسر کشور چتر حمایت از حقوق کودک گسترده شد و آثار و نتایج ارزشمند به همراه داشته است.
وی راه اندازی سامانه ملی و جامع حقوق کودک «گنج انسان» را ناشی از اراده مصمم و تلاش های سترگ حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی، وزیر دادگستری عنوان کرد که می تواند منبع مناسبی برای همکاری دستگاههای اجرایی در بهره گیری از آمار و ارقام به منظور برنامه ریزی و مدیریت حقوق کودک در سطح ملی و بین المللی تلقی شود.
هم چنین تصویب و ابلاغ برنامه جامع مشترک حقوق کودک در سال جاری طلیعه ارزشمندی برای تضمین حقوق کودک در افق ۱۴۰۴ می باشد که با شعار «حقوق کودک اقدام ملی» در سال جاری بستر مناسبی برای تحقق حقوق کودک در کشور است. 
عباسی در ادامه به فعالیت های گسترده سازمان تعزیرات حکومتی در یکسال گذشته در کنترل و تنظیم بازار و مبارزه با قاچاق کالا پرداخت و اهتمام جدی دولت در این زمینه را یادآور شد.
وی مبارز جدی با قاچاق را زمینه ساز حمایت از تولید داخلی و اشتغال عنوان کرد و تداوم این حرکت را موجب کاهش جدی حجم قاچاق تا پایان سال جاری دانست.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در تشریح ابعاد بین المللی فعالیت های دادگستری انتقال بیش از چهارصد محکوم به داخل کشور یا بالعکس در یکسال گذشته، مذاکره و انعقاد پانزده معاهده در زمینه‏های انتقال محکومان، استرداد مجرمان و معاضدت حقوقی و قضایی در امور مدنی - کیفری و تجاری در یکسال گذشته، مشارکت فعال و تأثیرگذار در سه اجلاس مهم بین المللی و دیدار و ملاقات با دهها تن از مقامات کشورها و ایجاد زمینه مناسب چتر حمایت حقوقی و قضایی در مناسبات تجاری کشور در فضای پسابرجام را بخش دیگری از اقدامات وزارت دادگستری عنوان کرد.
وی تصویب مراکز آموزش حقوق مالکیت فکری در هیأت وزیران، گستره دامنه فعالیت های وزارت دادگستری در چارچوب کنوانسیون مبارزه با فساد، همکاری تنگاتنگ با مجلس شورای اسلامی از طریق معاونت حقوقی و امور مجلس، تدوین ۴۷ آیین نامه اجرایی قوانین را بخش دیگری از فعالیت های وزارت دادگستری توصیف کرد.

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1395/06/08 - 0:20
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک