English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
انتخاب استان قزوین بعنوان پایلوت اجرای طرح حقوق شهروندی

دکتر محمود عباسی -رئیس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران و معاون وزیر دادگستری از انتخاب استان قزوین بعنوان پایلوت اجرای طرح حقوق شهروندی خبر داد.

 

 


به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در همایش حقوق شهروندی و شهروند مسئول که در سالن همایش های استانداری قزوین برگزار شد گفت: حقوق شهروندی مجموعه‌ای از ارزش‌هاست که ریشه در آموزه‌های دینی ما دارد و مرجع متناظر با آن در ادبیات دینی حق الناس است؛ حقوق الناسی که در نگاه امام علی (ع) ارزش و اعتبارش تا آنجاست که حکوکت کردن را به اندازه آب دهان بزی بی ارزش می پندارد مگر آنکه بر اساس آن بتواند به احیای حقی و ابطال باطلی بینجامد.
عباسی با اشاره به اهمیت و جایگاه حقوق شهروندی در نزد بنیان گذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری افزود: وقتی به آموزه‌های امام راحل نگاه می‌کنیم که در اوج ناامنی و ترور دورانی که بهترین مسئولان کشور را ترور کردند فرمان هشت ماده‌ای صادر کردند که مبادا حقی از مردم تضیع گردد.
وی افزود: اسناد بالادستی نظام خصوصا قانون اساسی به حقوق شهروندی توجه کرده و اساسا یک فصل از قانون اساسی به حقوق ملت و حقوق شهروندی اختصاص دارد .
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری یادآور شد: حقوق شهروندی مجموعه‌ای از ارزشهای حقوق بشری است که نه سلب کردنی و نه اعطا کردنی است و خوشبختانه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران مشحون از ارزشهای حقوق بشری است که باید برای تحقق آن اقدام کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه حقوق شهروندی ریشه در معارف دینی ما دارد و بر پایه قواعد فقهی و اخلاقی استوار است گفت: اصل جبران خسارت، حسن ظن به همنوعان، توجه به کرامت انسانی، ضرر نرساندن به دیگران، پاسداشت حقوق مردم، از مصادیق حقوق شهروندی است که حق‌الناس محسوب می‌شود و همه‌کسانی که در حکومت اسلامی هستند مسئولیت دارند حقشان ادا شود.
عباسی تصریح کرد: حقوق شهروندی امر دوسویه است، هم مردم نسبت به حکومت حقی دارند که باید رعایت شود و هم دولت نیز نسبت به مردم حقوقی دارد که رعایت آن ضروری است و نظام اسلامی در این زمینه دغدغه دارد و خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار داده است.
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری اضافه کرد: ۱۵ میلیون پرونده در دستگاه قضایی، یک‌میلیون پرونده در تعزیرات حکومتی و ۴ میلیون فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف که تقریبا همه خانواده ها و مردم را درگیر کرده و یک پای هر خانواده در دستگاه قضایی است نشان می‌دهد یک جای کار ایراد دارد و ما باید در این زمینه تدبیر کنیم .
وی گفت: با آسیب‌شناسی ساختار و ماهیت موضوع باید ضمن پیشگیری از آسیب‌ها و جرائم زمینه توجه به حقوق شهروندی را فراهم کنیم .
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری تاکید کرد: باید در حوزه ارتقای فرهنگ، اخلاق و حقوق شهروندی و آموزش به مردم و پیشگیری از آسیب ها و جرائم، انرژی و وقت بیشتری بگذاریم تا شاهد کاهش حجم پرونده هایی باشیم که به دستگاه قضائی سرازیر می شود.
وی اظهار داشت: در دستگاه‌های اجرایی باید با نظارت، پیشگیری، آموزش کاری کنیم که بسیاری از این پرونده‌ها تشکیل نشود و تشکیل روزافزون پرونده‌ها نشان می‌دهد، باید آموزش کارکنان و مدیران را جدی بگیریم.
معاون وزیر دادگستری گفت: استان قزوین با تعامل منطقی میان مدیران قضایی و اداری شرایط بسیار خوبی دارد و به ‌عنوان پایلوت اجرای طرح حقوق شهروندی انتخاب‌شده است.
وی افزود: یکی از گزینه های پیش رو تشکیل کلینیک های حقوق شهروندی است که در این کلینیک با استقرار یک حقوق‌دان، مددکار و روان‌شناس زمینه آموزش حقوق شهروندی، معاضدت حقوقی و پیشگیری از ناهنجاریها فراهم می‌شود که این کار به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک خواهد کرد.
عباسی یکی دیگر از راهکارهای وزارت دادگستری برای ارتقای حقوق شهروندی را پرداختن به این موضوع در دستگاه های اجرایی و خدمات رسان عنوان کرد و گفت : ده موضوع مهم و مرتبط با حقوق شهروندی در دستگاه ها به عنوان اولویت شناسایی شده است تا در آن بخش ها شاهد ارتقا و بهبود عملکرد دستگاه ها باشیم.
پیش از سخنان معاون وزیر دادگستری نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین با اشاره به نگاه امام علی(ع) به حقوق شهروندی و با تأکید بر این که «صداقت » یکی از اصول مهم در حقوق شهروندی به حساب می آید تصریح کرد: باید رفتار صادقانه بین حاکمان، مردم و تعامل انسان ها با یکدیگر و با حاکمان و تعامل حاکمان با مردم مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله عبدالکریم عابدینی گفت: امیرالمؤمنین(ع) درباره صداقت فرموده اند که تنها با صداقت است که می توانید به هر هدف و مقصدی دست پیدا کنید.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین صداقت در ارائه آمارها را بسیار مهم ارزیابی کرده و افزود: اگر آمارها به درستی و با صداقت ارائه شوند برنامه ریزی برای سال های آینده را آسان کرده ایم و در نهایت در مسیر پیشرفت و توسعه کشور گامی جدی برداشته ایم.
وی «آزادی بیان» را یکی دیگر از جلوه های حقوق شهروندی معرفی و تصریح کرد : جامعه باید به گونه ای باشد که مردم در بیان سخنان راحت باشند و امام علی(ع) در این مورد به مردم فرموده اند که آن گونه که با ستمگران، جباران و قدرت طلبان سخن می گویید با من سخن نگویید و در مقابل من راحت و بدون ترس سخن بگویید.
دکتر همتی استاندار قزوین دیگر سخنران چهارمین همایش حقوق شهروندی و شهروند مسئول بود که در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: عایت حقوق شهروندی با خدمتگزاری صادقانه مدیران معنا می شود و در این راستا همه مدیران و خدمتگزاران باید رابطه خود را با مردم مستحکم کرده و با تلاش صادقانه خود حقوق شهروندی آنان را رعایت کنند.
فریدون همتی گفت: هیچ مکتب، کشور و سازمانی را نمی یابید که حقوق شهروندی و مردم را بهتر از اسلام دیده باشد، اگر ما این حقوق در اسلام را به خوبی احصا کرده و پیاده کنیم در مسیر جامعه ای که مدینه فاضله است قرار می گیریم.
وی افزود: مردم بر گردن حکومت و حکومت بر گردن مردم حقوقی دارند، در داخل خانواده اعضای خانواده همه بر هم حقوقی دارند و همه این ها در دین اسلام دیده شده و امیدواریم همه این حقوق را شناخته و تلاش کنیم آن را پیاده و رعایت کنیم حتی اگر با رعایت این حقوق از اثرگذاری ما کم شود.
وی تصریح کرد: بخش عظیمی از حقوق مردم در حوزه کاری ما قرار دارد، باید با اعتقاد راسخ بکوشیم حقوق مردم در حوزه دستگاه ها و نهادها را رعایت کنیم؛ دکتر محمدی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و رییس کمسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و دکتر انصاری رییس کل دادگستری قزوین، دکتر محمد مهدی مقدادی استاد دانشگاه مفید و معاون مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام از دیگر سخنرانان این همایش بودند.

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1395/08/12 - 18:28
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک