English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
تعرض به هواپیمایی ماهان را در محاکم بین المللی پیگیری می کنیم

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در برنامه عصر گاهی رادیو گفتگو تبعات تعرض هواپیماهای آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان را در حوزه حقوق داخلی و بین المللی تشریح کرد.

وی در این باره اظهار داشت: در حقوق بین الملل هواپیماها تابع کشور صاحب پرچم هستند و تعرض به آنها در واقع تعرض به کشور صاحب پرچم و به عبارتی نقض حاکمیت و استقلال سیاسی آن کشور محسوب می شود و این موضوع از جهتی، به مخاطره انداختن حق حیات مسافران هواپیمایی است که مورد تعرض قرار گرفته است.

عباسی همچنین گفت: در حقوق بین الملل نه تنها نقض حاکمیت کشورها جرم تلقی شده بلکه تهدید به نقض آن نیز حرکتی مجرمانه است لذا این موضوع را هم در محاکم داخلی و هم در محاکم بین المللی می توان پیگیری کرد. در مراجع بین المللی می توان موضوع را در شورای ایکائو و دیوان بین المللی دادگستری پیگیری کرد و از طرفی چون حاکمیت و استقلال سیاسی و کریدور بین المللی ایران مورد تعرض قرار گرفته و سلامت و حق حیات مسافرین هواپیما به مخاطره افکنده شده موضوع قابل طرح در محاکم داخلی نیز می باشد لذا هم شرکت ماهان و هم مسافرینی که دچار آسیب و مشکل شده اند می توانند در این محاکم طرح شکایت و مطالبه خسارت مادی و معنوی کنند.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: مرکز حقوقی و بین الملل ریاست جمهوری مسئولیت دارد تا با همکاری وزارت امور خارجه و پشتیبانی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت دادگستری موضوع را در مراجع بین المللی طرح و پیگیری کند. با وزارت راه و شهرسازی نیز که مسئولیت مستقیم این موضوع را دارد، هماهنگی هایی صورت گرفته تا در شورای ایکائو و دیوان بین المللی دادگستری موضوع پیگیری شود.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه اتفاق افتاده نقض آشکار موازین بین المللی بوده است و دولت آمریکا باید در قبال این حرکت ددمنشانه پاسخگو باشد. دولت آمریکا بنا دارد تا مانند رژیم صهیونیستی به تدریج مسایل این چنینی را به صورت عادی نشان دهد که اینجا مسئولیت سنگین سازمانهای بین المللی، دولتها و کشورها برای پیگیری و محکوم کردن چنین اقداماتی بیش از پیش نمایان می شود.

وی با اشاره به ایراد خسارت جسمی و روانی به کودکان حاضر در هواپیمایی ماهان اظهار داشت: بخشی از ماجرا به وضعیت کودکان و وارد آمدن آسیب جسمی و روحی به آنان مربوط می شود که در این خصوص و به عنوان دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک کشورمان، در نامه ای خطاب به رییس کمیته حقوق کودک سازمان ملل، ضمن اشاره به اقدام غیرقانونی آمریکایی ها، بر تلاش آن کمیته بر صیانت از امنیت و سلامت کودکان تاکید کرده ایم.

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1399/05/08 - 13:32
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک