English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
بیانیه معاونت حقوق بشر وزارت دادگستری به مناسبت روز بین المللی خیریه

در جهان امروز مشارکت گسترده ی مردم در تمامی فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی یکی از ملزومات دستیابی به توسعه ی پایدار به شمارمی رود؛ به این معنا که داشتن برنامه ی مناسب و منابع کافی گرچه از نیازهای رسیدن به توسعه ی پایدار محسوب می شود، همه ی آنها بدون وجود یک عزم و اراده قوی و مشارکت فراگیر آحاد جامعه در پیشبرد برنامه های توسعه، توفیق آن جامعه را در نیل به اهداف طراحی شده با چالش های جدی مواجه می سازد. لذا مشارکت از مباحث اساسی توسعه پایدار است که بر محور انسان سالم، زمینه رشد و تعالی آن از فرهنگ هر اجتماع برمی خیزد. سازمان های مردم نهاد و خیریه ها یکی از جلوه های مشارکت های مردمی است.

روز جهانی خیریه با هدف ایجاد حساسیت و بسیج مردم، سازمان های غیردولتی و ذینفعان در سراسر جهان برای کمک به دیگران به واسطه انجام فعالیت های داوطلبانه و بشردوستانه ایجاد شده است. به رسمیت شناختن نقش خیریه ها در کاهش بحران های اجتماعی و بشردوستانه و رنج های بشریت در میان ملل، و همچنین تلاش های سازمان ها و افراد خیر، مجمع عمومی سازمان ملل طی قطعنامه ای روز پنجم سپتامبر را بعنوان روز بین المللی خیریه نام گذاری کرد.

خیریه، همانند مفاهیم داوطلبانه و انسان دوستانه، پیوندهای اجتماعی واقعی را ایجاد می کند و به ایجاد جوامع فراگیر و مقاوم تر کمک می کند. خیریه می تواند بدترین تأثیرات بحران های بشردوستانه را کاهش داده، خدمات عمومی در بهداشت، آموزش، مسکن و حمایت از کودکان را تکمیل نماید. همچنین به پیشرفت فرهنگ، علم، ورزش و حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی کمک نماید. در عین حال حقوق افراد حاشیه نشین و مستضعف را ارتقاء بخشد و پیام بشریت را در شرایط مخاصمات مسلحانه ترویج دهد. این مهم در جامعه ما که این روزها همانند دیگر جوامع درگیر بحران کرونا است رنگ و بویی دیگری یافته و با ارزش های الهی اخلاقی و انسانی عجین شده که کمک های همدلانه، نذر سلامتی و همیاری محرومان از آن جمله است.

سازمان ملل متحد اذعان دارد که ریشه کن کردن فقر در همه اشکال و ابعاد آن، از جمله فقر شدید، بزرگترین چالش جهانی و یک ضرورت بنیادین برای توسعه پایدار است. به همین دلیل خواستار تقویت روحیه همبستگی جهانی، به ویژه با تاکید بر نیازهای فقیرترین و آسیب پذیرترین افراد است. همچنین بر نقش بخش خصوصی اعم از بنگاه های کوچک، شرکت های تعاونی، شرکت های چند ملیتی، جامعه مدنی و سازمان های خیریه تأکید نموده است.

 برخی از شیوه های آن

موسسات و سازمان‌های خیریه شریک و همکار مناسب برای دولت ها در اجرای برنامه های مختلف از قبیل مبارزه با فقر، توانمندسازی و آموزش، مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی و افزایش کیفیت زندگی اقشار محروم و نیازمند محسوب می شوند که در سال جاری شاهد نقش موثر آنها در دوران پاندمی کرونا بوده ایم.

دولت ها علاوه بر تسهیل امور و فعالیت های سازمان های خیریه، باید نقش حامی و ناظر را بدون دخالت مستقیم در برنامه های آنها ایفا نمایند؛ زیرا توسعه این بخش همانند یک بخش بین المللی یا دولتی می تواند نقش قابل توجهی در توسعه پایدار داخلی کشورها داشته باشد.

معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری ضمن بزرگداشت روز جهانی خیریه، با تاکید بر همبستگی ملی و همه جانبه در امور خیریه، همگان را به پویش کمک های همدلانه مردمی در حمایت از محرومان و اقشار آسیب پذیر اجتماع در این شرایط حساس و دشوار اقتصادی فرا می خواند.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1399/06/15 - 12:57
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک