English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
بیانیه معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری به مناسبت روز جهانی صلح

به مناسبت روز جهانی صلح صادر شد؛

بیانیه معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری به مناسبت روز جهانی صلح بیانیه صادر کرد.

شعار روز جهانی صلح 2020: با هم صلح را شکل دهیم.

در روزگاری از صلح جهانی سخن می گوییم که علی الرغم تصویب اسناد متعدد بین المللی و فعالیت بسیاری از صلح طلبان، شاهد گسترش جنگ و تروریسم، خشونت و تجاوزگری، مهاجرت و آوارگی، نقض سیستماتیک و فاحش حقوق بشر، افراطی گری و تعصبات مذهبی و قومی در جای جای این کره خاکی هستیم که زنگ خطری جدی برای صلح و امنیت جهانی محسوب می شود. شاید بهتر باشد در مفهوم صلح بازنگری کنیم و راهکارهایی جدید که برگرفته از رهنمودهای ادیان الهی است برای تحقق صلح در جهان بهره بریم. از نظر ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام صلح و همزیستی مسالمت آمیز انسانها با عقاید گوناگون یک ارزش والا است و هدف از صلح، مصلحت گرایی نیست بلکه خودِ صلح، مصلحتی است که با فطرت انسانی سازگار می باشد. گرچه‌ از دیدگاه‌ تاریخی، استقرار صلح‌ آرزویی‌ ناممکن‌ و دست‌نایافتنی‌ است؛ اما در دیدگاه‌ دینی‌ ودر وعده‌های‌ مذاهب‌ حق‌ رسیدن‌ به‌ چنین‌ جهانی، ممکن‌ و دست‌یافتنی‌ است‌.

امروز قدرت‌های بزرگ با همان منش سلطه جویانه و استعمارگری قدیم و البته در لباس و شکل جدید، دخالت‌های متعددی را در امور داخلی برخی کشور‌ها انجام می‌دهند. موسسه صلح و اقتصاد در حالی خاورمیانه و آفریقا را عامل تحمیل هزینه‌ای ۱۴.۸ هزار میلیارد دلاری بر اقتصاد جهانی معرفی کرده است که بر اساس گزارش‌های رسمی، کشورهای غربی که دایه داران صلح و حقوق بشر هستند بیش از همه از ناآرامی‌ها در این مناطق سود برده‌اند. بنا بر گزارش‌های رسمی مقصد حدود نیمی از تجهیزات جنگی صادراتی آمریکا در پنج سال گذشته، خاورمیانه بوده و بزرگترین خریدار این اسلحه‌ها نیز عربستان سعودی، متحد نزدیک واشنگتن و دومین وارد کنندۀ تسلیحات جنگی در جهان بوده است.

دهه بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها (2013 تا 2022) که راهبری آن را یونسکو بر عهده دارد، در واقع فرصتی برای همه ما فراهم می‌کند تا برای استقرار «فرهنگ اصیل صلح» تشریک مساعی کنیم. پیشنهاد ایده هم افزایی فرهنگ ها در راستای تقارب فرهنگ ها، می تواند گفتمان جدیدی را بیافریند که در بردارنده ی مزیت های نسبی مفاهیم مشابه باشد و علاوه بر آن ارزش افزوده¬ای به عرصه تعامل میان فرهنگ های متنوع بیفزاید. با وجود این متأسفانه در سال‌های گذشته برخی قدرت‌‌های سیاسی در جهان به جای تشویق و ترویج فرهنگ هم‌زیستی و تقارب، اندیشه و عمل برخورد تمدن‌ها و فرهنگ‌ها را برجسته ساخته‌اند. باید همواره مدن نظر داشت که قدرتمندترین کشورها هم نمیتواند به تنهایی متضمن صلح باشند. با هم و در سایه مشارکت مشترک می توانیم مناسبات صلح را در اذهان همه بسازیم و از این طریق ارتباطات صمیمانه تری را با دیگران و کشور های منطقه و جهان را رقم بزنیم.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1399/07/01 - 11:3
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک