English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
سخنرانی مشاور حقوقی سازمان نظام پزشکی و رییس مرکز پیشگیری از قصور و جرایم پزشکی

در این نشست علمی که با حضور اساتید، قضات، مسئولین سازمان تعزیرات حکومتی استان و دانشجویان دانشگاه پیام نور و دیگر دانشگاه¬های اردبیل در سالن آمفی تئاتر دانشگاه مرکزی پیام نور برگزار گردید دکتر عباسی در زمینه حقوق پزشکی و تحولات نوین علمی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود علم پزشکی را همواره در حال زایش و نوشدن دانست در حالیکه قوانین و مقررات نمی¬توانند پابه پای تحولات علمی حرکت کنند و ما در این عرصه نیازمند زمانیم، اما این ناهماهنگی و ناهمزمانی که به طبع ذاتی این علوم باز می¬گردد نمی¬بایست موجب سکون و سکوت ما در عرصه فعالیت¬های حقوقی و قانونگذاری گردد. طبع پدیده¬های علمی تحول و زایش و نو شدن هست اما در حوزه قوانین ما باید منتظر چالش¬ها و مشکلات فراروی تحولات علمی باشیم تا بتدریج به سوی قانونگذاری گام برداریم، اما چنانچه به روز نباشیم و پا به پای تحولات علمی حرکت نکنیم معلوم نیست قوانینی را که چند سال پس از آن وضع می¬کنیم ما را به کار آید و بتواند راهگشای مشکلات ما باشد. حقوق پزشکی به عنوان شاخه نوینی از رشته¬های حقوقی که تحولات نوین زیست پزشکی را رصد و به مطالعه قوانین و مقررات حاکم بر مسائل پزشکی و دارویی و سایر حرف وابسته به آن می¬پردازد علم حضور در صحنه عمل پزشکی است. اندیشمند عرصه حقوق پزشکی باید پا به پای تحولات نوین علمی به مطالعه و تحقیق و تتبع بپردازد و با رصد مسائل و مشکلات این عرصه به نظریه¬پردازی و پاسخگویی به نیازهای این حوزه بپردازد. متأسفانه در کشور ما تاکنون ساختارهای حقوقی نظام سلامت آنگونه که شایسته و بایسته این نظام است شکل نگرفته و قوانین و مقررات حاکم بر مسائل پزشکی و دارویی بهیچوجه پاسخگوی نیازهای زمانه نیست و متأسفانه تر اینکه از حداقل¬های ممکن که همانا تنقیح قوانین است و سالها از تکلیف مقرر قانونی آن می¬گذرد بی¬بهره¬ایم و همین وضعیت در سازمان¬های تابعه ساری و جاری است. قوانین و مقررات حاکم بر سازمان نظام پزشکی نیز آنگونه که خواست مسئولان نظام است تأمین کننده حقوق متقابل پزشک و بیمار نیست. ساختار پیچیده و درهم تنیده دادرسی پزشکی نیز نیازمند بازبینی و تحول اساسی است. همچنانکه مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با رییس کل و اعضای هیأت رئیسه و اعضای شورایعالی نظام پزشکی تأکید فرمودند که: «امیدواریم تشکیلات جدید نظام پزشکی بتواند آنچنان که شایسته این حرفه مقدس و پاکیزه است و آنچنان که شایسته این مردم عزیز است، آینده خود را تنظیم کند.» به نظر می¬رسد اکنون این اراده جدی و مصمم در سازمان متجلی است که ساختارها متناسب با شأن و جایگاه مقدسانه پزشکی باز تعریف و عملیاتی شود.
رییس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از دو سه دهه قبل تاکنون علوم انسانی در چنبره علوم تجربی و فنی و مهندسی گرفتار است خواستار حضور جدی اندیشمندان، اساتید و دانشجویان رشته¬ های مختلف علوم انسانی بویژه صاحب¬نظران حوزه اخلاق، فقه، فلسفه و حقوق در عرصه¬های نوین علمی شد و راه گذار از مسائل و مباحث که علوم تجربی بویژه جامعه¬ پزشکی با آن دست به گریبانست را در پرتو تعامل، هم¬اندیشی و همگرایی اندیشمندان حوزه¬های مختلف علمی دانست و توجه به حوزه¬های میان رشته¬ای را راه میانبری برای دستیابی به اهداف بلند و درازمدت در این زمینه¬ها دانست. وی تأکید کرد حقوق پزشکی، یک حوزه میان رشته¬ای در میان رشته ¬های حقوقی اما بسیار مهم و تأثیرگذار در عرصه پزشکی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1392/09/10 - 15:48
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک