English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
۶۱۲ محکوم افغانستانی در دو مرحله به کشور خود منتقل شدند

تهران - ایرنا - معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و رییس کمیته انتقال محکومان گفت: جمهوری اسلامی ایران در اقدامی بشردوستانه ۶۱۲ تن از محکومان افغانستانی را در دو مرحله ظرف چند روز گذشته در مرز دغارون به کشور متبوعشان منتقل کرد.

محمود عباسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایرنا افزود: امروز و در آستانه سال نو ۳۰۶ تن دیگر از محکومان افغانستانی به کشورشان منتقل شدند، این در حالی است که ۳۰۶ تن دیگر نیز چهارشنبه هفته قبل به مقامات افغانستانی تحویل شدند.
وی ادامه داد: در این مرحله ۳۱ نفر محکوم از اصفهان، ۷۲ نفر از تهران که ۶۶ نفر از آنان مرد و ۶ نفر زن، ۱۰۱ نفر از یزد که چهار نفر از آنان زن هستند، ۲۹ نفر از سیستان و بلوچستان که یک نفر از آنان زن است، ۶۰ نفر از استان فارس که دو نفر از آنان زن هستند و ۱۳ نفر از استان خراسان رضوی در چارچوب موافقت نامه انتقال محکومان بین دو کشور به افغانستان منتقل شدند.
معاون وزیر دادگستری با ابراز نگرانی از اوضاع حاکم بر افغانستان تأکید کرد متأسفانه با حضور نیروهای آمریکایی در دو دهه گذشته در افغانستان تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور هزاران برابر افزایش یافته بگونه ای که این کشور را به بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان تبدیل کرده که ملت و دولت دو کشور ایران و افغانستان اولین قربانیان این پدیده شوم بین المللی هستند.
عباسی اظهارداشت: در آستانه سال نو یاد و خاطره شهدای گرانقدر که برای حمایت از امنیت مرزها و مبارزه با قاچاق مواد مخدر تقدیم کرده ایم را گرامی می داریم و به روح بلند آنان درود می‌فرستیم که امنیت کشور را مدیون آنانیم.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان زیر چتر نیروهای نظامی ایالات متحده انجام می شود و جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که چونان سدی پولادین در برابر ترانزیت و قاچاق مواد مخدر به کشورهای اروپایی ایستاده و قربانی می دهد و سالیانه میلیاردها دلار هزینه پرداخت می کند و در چند دهه گذشته جامعه جهانی و مجامع بین المللی بخصوص اتحادیه اروپا هرگز به وظایف و تکالیف قانونی خود در مبارزه با قاچاق مواد مخدر عمل نکرده اند.
وی یادآور شد: یکی از نشانه های قربانی بودن جمهوری اسلامی و هزینه های هنگفتی که تاکنون پرداخته حضور بیشترین سهم از زندانیان است که از کشور همسایه در زندان های جمهوری اسلامی ایران بسر می برند.
عباسی گفت: در سه سال گذشته بیش از دو هزار محکوم افغانستانی به کشور متبوعشان تحویل شده اند و تقریباً همین تعداد آماده انتقال به کشور متبوعشان هستند.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری افزود: با رایزنی های انجام شده ١٨ تن از محکومان ایرانی که در زندان های افغانستان بسر می برند ظرف چند روز آینده به کشور منتقل می شوند.
وی با اشاره به تلاش های ارزشمند مقامات سیاسی، قضایی و اجرایی کشور در انتقال این حجم از زندانیان که سابقه تکرار آن در جهان به مرزهای جغرافیایی شرقی کشورمان باز می گردد تأکید کرد در این زمینه باید از نمایندگان قوه قضاییه، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، وزارت دادگستری و سازمان زندان ها در کمیته انتقال محکومان جمهوری اسلامی ایران بطور ویژه تقدیر و تشکر نماییم که با تلاش های شبانه روزی زمینه این اقدام شایسته و انسان دوستانه را فراهم کرده و دل بسیاری از خانواده های افغانستانی را شاد کردند.
عباسی اضافه کرد: همچنین از مقامات وزارت امور خارجه خصوصاً معاون محترم کنسولی و ایرانیان خارج از کشور و مدیرکل کنسولی و همکارانشان، مدیرکل همکاری های بین المللی قوه قضاییه، دادستانی کل کشور، سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی، نیروی انتظامی، دادستان تهران و همکارانشان بویژه معاون اجرای احکام، سفیر کشورمان در افغانستان و همکارانشان، وزارت کشور، پلیس مرزی، گذرنامه و اینترپل، معاون دادستان کل افغانستان و هیأت همراه که با حضور و شناسایی زندانیان و همراهی در مدیریت انتقال آنان با ما همکاری بسیار خوب و ارزشمندی داشته اند و از مدیرکل دفتر همکاری های بین المللی وزارت دادگستری و همکاران بویژه مشاور معاونت حقوق بشر و امور بین الملل و قائم مقام دبیر کمیته انتقال محکومان که بیشترین سهم از تلاش های مجاهدانه در این عرصه را بر دوش کشیدند، از رییس کل دادگستری خراسان رضوی، دادستان و معاون اجرای احکام دادسرای مشهد مقدس و همکاران – اداره کل زندان های خراسان رضوی که میزبان و محور این انتقال بزرگ بوده اند و هم چنین از کسانی که در این راه ما را همراهی کردند تشکر و قدردانی می کنم.

روابط  عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1400/01/13 - 19:44
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک