English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
 تشکیل نهاد ملی حقوق بشر یک ضرورت عقلانی و از تعهدات بین المللی ماست

دکتر محمود عباسی -رئیس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: ایجاد نهاد ملی حقوق بشر در کشور یکی از نیازهای اساسی و باید به عنوان یک مطالبه عمومی مورد توجه قرار گیرد.

 

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری، روز یکشنبه در همایش روز جهانی حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز با گرامی داشت این روز، مطالبه گری را حق مردم دانست و گفت: برای تحقق اهداف حقوق بشری و حقوق شهروندی نیازمند عزم و اراده ملی هستیم و این موضوع منحصر به قوه مجریه، مقننه و قضائیه نیست.
وی با تأکید بر آموزه های دینی و پیشینه درخشان تاریخی ایران در زمینه حقوق بشر افزود: هنگامیکه اعلامیه حقوق بشر ۱۸۷۹ توسط انقلابیون فرانسه مطرح شد و مورد توجه جهانیان قرار گرفت شعار اصلی آنها مبتنی بر سه نکته بنیادین آزادی، برابری و برادری بود. بر پایه هر یک از این شعارهای سه گانه که سمبل پرچم فرانسه است سه نسل از حقوق بشر شکل گرفت. نسل اول که بر پایه اعلامیه جهانی حقوق بشر است و موضوع آن حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی است. نسل دوم بر بر پایه برابری است و موضوع میثاق بین المللی حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی می باشد و متعاقب آن در نسل سوم یک سری اسناد و اعلامیه های جهانی بر پایه برداری شکل گرفته که موضوع آن حقوق همبستگی مشتمل بر توسعه پایدار، حق بر سلامت و محیط زیست می باشد. هنر بشر قرن بیستم این بود که به اکتشافات این حقوق از لابه لای برگ های سیاه و سفید تاریخ پرداخت.
عباسی تصریح کرد: در برخی زمینه ها برای تحقق حقوق شهروندی از جمله طرح نظام تحول سلامت، دولت تدبیر و امید گام های بلندی برداشته و پرداخت از جیب مردم از ۷۰ درصد در مناطق شهری به ۱۰ درصد و در مناطق روستایی به ۵ درصد کاهش یافته است اما در لایه های میانی و زیرین این حرکت پرشتاب و سازنده موجبات گسترش تبعیض فراهم شده است که باید برای رفع آن چاره ایی اندیشید. تبعیض و مهمتر از آن احساس تبعیض تاروپود جامعه را در هم تنیده و موجبات بی ثباتی می گردد.
وی با بیان اینکه در عرصه قانون گذاری نسبت به سال ۹۲ که انحراف از قوانین بیش از ۳۰ درصد بود به منفی یک درصد کاهش یافته است ادامه داد: اما همچنان در زمینه هایی دچار تبعیض و دوگانگی هستیم و در مورد مبارزه با فساد هنوز جایگاه مناسبی نداریم.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری تأکید کرد: ضروری است تا ما به عنوان کشوری که با پیشینه تمدنی خود پیشتاز حقوق بشر بوده است در برابر نقض آشکار حقوق بشر غربی بایستیم و اهتمام و تلاش سترگی از سوی نخبگان و فرهیختگان عرصه حقوق بشر برای معرفی این پیشینه به جهان داشته باشیم.
وی گفت: در سند توسعه پایدار سال ۲۰۳۰، از مجموع ۱۶۹ هدف اساسی که در قالب ۱۷ آرمان مورد توجه قرار گرفته است، ۱۵۶ هدف بر حقوق بشر و حقوق شهروندی تأکید دارد. در پرتو این سند امحاء گرسنگی، آموزش، سلامت، برابری جنسیتی، برخورداری از آب آشامیدنی سالم، بهره مندی از انرژی پاک، شغل شرافتمندانه، امنیت اقتصادی، نوآوری صنعتی، کاهش نابرابری، زندگی در صلح، تحقق عدالت، وجود نهادهای توانمند از جمله آرمان هایی است که باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.
عباسی گفت: طبق این سند قرار است ۲۰۳۰ در سه حوزه فقر، تبعیض و بیماری اچ.آی.وی به نقطه صفر برسیم بنابرین باید برای دستیابی به اهداف این سند در حوزه پیشگیری و آموزش اقدامات جدی انجام دهیم.
وی تصریح کرد: حق بر آموزش حق ذاتی فرزندان ماست و در این زمینه باید وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش نقش محوری بازی کنند.
عباسی با تأکید بر اینکه برای تحقق و دستیابی به آرمان های سند توسعه پایدار سال ۲۰۳۰ نیازمند همت بلند جامعه بشری هستیم، گفت: وضعیت امروز منطقه دهشتناک است و هم اکنون در عرصه بین المللی با جنگ، خونریزی ، برخوردهای دوگانه، جنگ های نیابتی و تجاوزکارانه و اعمال سیاست های منفعلانه روبرو هستیم که نتیجه آن ناامنی در منطقه خاورمیانه و آسیای غربی است.
وی ادامه داد: در این منطقه به دلیل نفوذ دولت های غربی و نگاه یک جانبه غرب موانع جدی برای تحقق حقوق بشر وجود دارد و شاهد سکوت مجامع بین المللی در قبال نقض آشکار حقوق بشر هستیم.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری تأکید کرد: تک تک اعضای جامعه بشری باید در مقابل اتفاقات نامیمون در منطقه خاورمیانه که باعث کشتار و قتل عام کودکان و زنان می شود، احساس مسئولیت کنند.
وی در خاتمه با بیان اینکه برخی کشورهای غربی برای دست یابی به منافع اقدام به فروش سلاح می کنند، گفت: این کشورها زمینه کشتار زنان و کودکان بی گناه و مظلوم یمن را برای عربستان فراهم کرده و باید در قبال نقض حقوق بشر پاسخگو باشند.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1395/09/22 - 23:58
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک