English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
اختتامیه کنگره بین المللی زیست پزشکی برگزار شد

نماینده دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در اختتامیه کنگره بین المللی زیست پزشکی گفت: قطار علمی کشور باید روی ریل ارزش ها و اخلاقیات حرکت کند.

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو، اختتامیه کنگره بین المللی زیست پزشکی با حضور دکتر قانعی رییس کنگره و دبیر ستاد ملی زیست فناوری ریاست جمهوری، دکتر داریوش فرهود دبیر علمی کنگره، دکتر محمود عباسی نماینده دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و روسای پانل های تخصصی کنگره در فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران برگزار و به کار خود پایان داد.
محمود عباسی نماینده ویژه دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و رییس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران در سخنرانی اختتامیه این کنگره، ضمن ابلاغ سلام دبیر کل محترم کمیسیون ملی یونسکو به رئیس و اعضای محترم اجلاس با اشاره به مشارکت فعال اندیشمندان حوزه های مختلف زیست پزشکی و زیست فناوری و بیش از هشت هزار مخاطب در این کنگره، آن را نشان دهنده اهمیت مباحث این کنگره دانست و تاکید کرد: علم نافع علمی است که در خدمت جامعه قرار گیرد و پاسخگوی نیازهای مردم در عرصه های مختلف باشد. از ویژگی های برجسته دانشگاه های نسل سوم آن است که تولید علم، در خدمت سلامت جامعه ، صلح، امنیت و آسایش مردم قرار گیرد و این رسالت سنگینی است که یونسکو مروج آن است.
وی افزود: پیشران این حرکت عظیم علمی مبتنی بر اخلاقیات و صیانت از کرامت انسانی، حقوق و ارزش های حاکم بر جامعه است. برخلاف گذشته که اندیشمندان حقوقی اعتقاد داشتند جرم جلوتر از قانون حرکت می کند و باید سال ها منتظر ماند تا قانونی برای مبارزه با رفتارهای ناهنجار و آسیب رسان به مردم جرم انگاری و تصویب شود امروزه در پرتو سیاست جنایی نوین اندیشمندان را اعتقاد بر آن است که مجموعه تدابیر اعم از پیشگیرانه و نظارت و حتی اقدامات سرکوبگرانه بعنوان سیاست کیفری باید همگام و همزاد با علوم و تحولات علمی آن مورد توجه قرار گیرد تا زمینه سو، استفاده از دستاوردهای علمی وجود نداشته باشد و پیشگیری از انحراف اندیشمندان وجهه همت مجریان قانون قرار گیرد. در حوزه اخلاقیات هم اینگونه است.

نماینده کمیسیون ملی یونسکو-ایران در این نشست اظهار کرد: در پیشینه تمدنی اسلام و ایران و اساسا در حکمت پیشین اخلاقیات مقدمه و پیشران علوم تلقی می شد و بعنوان مثال بدوا یک طبیب می بایست مجهز به سلاح اخلاق و ممهز به ملکات نفسانی می شد تا شایستگی کار در حوزه های علمی را می یافت. بنابراین در شرایطی که علم پزشکی همواره در حال زایش و نو شدن هست باید شرایطی فراهم کنیم که حقوق و اخلاق پا به پای علوم حرکت کند بلکه اخلاقیات و قوانین زیر ساخت و بستر ساز توسعه علمی و حرکت سیال علمی باشد. بعبارتی قطار علمی کشور باید روی ریل ارزش ها و اخلاقیات حاکم بر جامعه حرکت کند.

عباسی ادامه داد: اگر چنین می شد و ما می آموختیم که در مجرای درست علمی حرکت کنیم با این همه چالش و فراتر از آن بحران اخلاقی مواجه نبودیم. اگر صلح انگونه که در مقدمه اساسنامه یونسکو امده در اندیشه بشر شکل می گیرد زیرساخت های دستیابی به آن اخلاقیات و پاسداشت کرامت انسانی و حقوق بشر است.

وی تاکید کرد: اگر امروزه نیم نگاهی به اطراف خود بیندازیم و ساحت های مختلف علمی را رصد کنیم در می یابیم که با چه چالش های مهمی مواجهیم. ژنتیک و تحولات آن اقیانوس مواجی است که ما را با چالش های اخلاقی بسیاری مواجه کرده است. اخلاق در هوش مصنوعی که هم اکنون در دستور کار یونسکو است صدها سئوال بی پاسخ فراروی ما می گذارد که باید به آن پرداخت و صدها موضوع نظیر آن که در نسل سوم حقوق بشر می توانیم به بحران زیست محیطی و بحران آب اشاره کنیم. اگر بحران آب مخاصمات و جنگ های آینده ها را رقم می زند در آینده پژوهشی و برنامه ریزی از هم اکنون باید دست بکار شد و فکری کرد و چهره ای اندیشید.
دبیر کمیته اخلاق زیستی کمیسیون ملی یونسکو و عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی گفت: یکی از اقدامات ارزشمند فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایجاد دپارتمان آینده پژوهشی و آینده نگاری است که یکی از فعال ترین دپارتمان های فرهنگستان تلقی می شود. از آن جهت که کودکان و نوجوانان آینده سازان فردای جامعه هستند باید برای مدیریت آینده جامعه برنامه های مدونی را در دستور کار قرار دهد و پیشنهاد مشخص اینجانب آن است که اخلاقیات در حوزه های مختلف از جمله اخلاق در علوم و فناوری در دستور کار این دپارتمان و کنگره بعدی قرار گیرد.

عباسی یادآور شد: هرچند در این کنگره باشکوه مباحث مختلف زیست پزشکی مورد توجه انیشمندان و پانل های تخصصی قرار گرفته اما در عرصه سالمندی که یکی از پانل های موفق این کنگره بوده لازم است به این تاکید کنم که کارهای بر زمین مانده بسیاری در حوزه سالمندی وجود دارد که ما اخیرا برای ساماندهی و مدیریت ان به سفارش شورای ملی سالمندان و صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران لایحه جامع حمایت از سالمندان را تهیه و تدوین کرده ایم که می تواند بستر ساز تحول در این زمینه باشد. رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جمع بندی سخنان خود برگزاری کنگره بین المللی زیست پزشکی را با شکوه و آن را در راستای اهداف بلند یونسکو ارزیابی کرد و از رییس، دبیران علمی و اجرایی و روسای پانل ها و همه دست اندرکاران کنگره تقدیر و تشکر کرد.
در پایان این اجلاس جوایزی به برگزیدگان و روسای پانل های تخصصی اعطا شد
.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1400/09/28 - 12:46
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک