English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
وبینار حقوق شهروندی و سواد رسانه ای برگزار شد

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، وبینار حقوق شهروندی و سواد رسانه ای به همت اداره کل حقوق بشر و پیگیری حقوق شهروندی وزارت دادگستری و همکاری مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۱ دانشگاه علمی و کاربردی روز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

در این وبینار که با حضور دکتر بزرگ نیا، مدیرکل حقوق بشر و پیگیری حقوق شهروندی؛ دکتر محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری، دکتر محمد سلطانی فر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات و دکتر حمید ضیایی پرور، مدرس ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار گردید، مطالبی در خصوص نقش سواد رسانه ای در ترویج و ارتقاء حقوق شهروندی طرح و مورد بررسی قرار گرفت.
عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری ضمن سخنانی، سواد رسانه ای را مشتمل بر شیوه هایی دانست که مردم از طریق آن در جریان رویدادها قرار می گیرند و پیرامون خودشان و جهان پیرامونشان را بهتر می شناسند.

وی گفت: داشتن سواد رسانه ای، مهارت، نگرش، دانش و تفکری است که به فهم نقش و کار ویژه رسانه ها در جوامع دموکراتیک، فهم شرایطی که تحت آن، کارویژه ها عملیاتی می شوند، ارزیابی انتقادی محتوای رسانه ای، به کار گرفتن رسانه ها در راستای خود ابرازی، گفتگوی میان فرهنگی و مشارکت دموکراتیک و اعمال مربوط به مهارت های تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی در جهت تولید محتوای رسانه ای منجر می شود. همانطور که در چارچوب مفهوم شناسی سواد رسانه ای تبیین شد، شهروندان می توانند در پرتو بهره مندی از سواد رسانه ای ضمن شناخت رسانه، درک محدودیت ها و تاثیرات آن و کسب نگرش و مهارت های لازم به منظور تفسیر و ارزیابی انتقادی متون رسانه ای، فرهنگ تعامل با رسانه را بیاموزند تا در پناه آن، در جهان کنونی که در معرض رسانه بودن با زندگی انسان پیوند خورده است.
دکتر سلطانی فر که در موضوع سواد رسانه ای و حقوق شهروندی، سخن می گفت، با طرح سوالاتی از جمله اینکه «چرا موضوعی مثل حقوق شهروندی دغدغه مردم ایران نیست؟» و «آیا با توجه به تکنولوژی های جدید و فضای وب بیان حقوق شهروندی در دایره دولت –ملت قابل بحث می‌باشد؟» افزود: موضوع حقوق شهروندی مثل خیلی دیگر از ترم ها پدیده ای بیرونی است که وقتی حقوق اولیه مردم نادیده گرفته می شود از دغدغه مردم خارج می شود. اولویت بخشیدن به قوانین تنبیهی و باز دارنده بجای روشهای آموزشی و تشویقی و حمایتی (تجربه دنیا)، پدیده حقوق شهروندی را به فراموشی می سپارد.
دکتر حمید ضیایی پرور، مدرس ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب قم دیگر سخنران این وبینار بودند که در موضوع اهمیت فضای مجازی در ارتقاء سواد رسانه ای شهروندان، مطالبی را عنوان کرد. وی با تاکید بر اینکه سواد رسانه ای، دانش و مهارت نحوه دسترسی، استفاده، تجزیه و تحلیل، انتقاد و در نهایت درک پیامهای پشت پرده و پنهان رسانه و صاحبان رسانه ها است گفت: یکی از مهارتهای اصلی سواد رسانه ای، رسانه شناسی است. رسانه شناسی در درجه اول یعنی شناختن انواع رسانه ها و کارکردهای آنها و نحوه استفاده درست از آنها.

وی گفت: نسل اول رسانه ها، رسانه های ارتباط جمعی بودند. مدل ارتباطی در این رسانه ها، یکسویه است مانند روزنامه، رادیو ، تلویزیون، کتاب، خبرگزاری، سینما، نسل دوم رسانه ها، رسانه های اجتماعی هستند، مدل ارتباطی در این رسانه ها، دو سویه است. شهروندان صاحب رسانه هستند بزرگترین تولید کنندگان محتوا در فضای مجازی، پلتفرم های اجتماعی هستند. بخش زیادی از موضوع سواد رسانه ای در فضای مجازی اختصاص به مهارتها و دانش استفاده و تولید محتوا توسط شهروندان در این فضا دارد.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1400/04/29 - 14:23
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک