English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
نشست تخصصی حقوق کودک؛ از سیاست تقنینی تا برنامه اجرایی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، با امضای تفاهم نامه همکاری بین معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و دانشگاه‌ خوارزمی، نخستین گام در جهت عملیاتی کردن تفاهم‌ نامه همکاری در روز امضای تفاهم نامه، برگزاری نشست تخصصی حقوق کودک؛ از سیاست تقنینی تا برنامه اجرایی بود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید.
در این وبینار تخصصی که با سخنرانی غلامرضا کریمی، رییس دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی به عنوان سخنران افتتاحیه نشست آغاز شد کریمی با اشاره به ضرورت سیاست گذاری و برنامه‌ریزی درباره بیش از ۲۳ میلیون نفر یعنی یک سوم جمعیت کشور که کودکان و نوجوانان می باشند تاکید کرد: حق بر آموزش، حق بر سلامت، حق بر بقا و رشد کودکان و شناسایی استعدادهای آنان به منظور برنامه ریزی و شکوفایی و حق های دیگری که به عنوان حقوق بنیادین کودکان شناخته می‌شود ایجاب می‌کند که دولت و مسئولان احساس تکلیف کنند و با برنامه ریزی دقیق به مدیریت آسیب‌ هایی بپردازند که کودکان را تهدید می کند. در این راستا نقش مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری بسیار مهم و اساسی است.
محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک دیگر سخنران این نشست تخصصی، سیاست گذاری، برنامه ریزی، هماهنگی، نظارت و پایش حقوق کودک در سطح ملی را از وظایف و اختیارات مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک عنوان کرد که در سال‌های اخیر زمینه ‌های لازم برای تحقق آن در سطح ملی فراهم کرد. و تهیه و تدوین سند ملی حقوق کودک، تشکیل مراجع متناظر استانی حقوق کودک و برنامه‌های راهبردی تلاش نموده در طول دوره دولت تدبیر و امید تحقق حقوق کودکان را به عنوان یک دغدغه اصلی و مطالبه جدی مردم و مسئولان در آورد و در این دوران گذار گام های ارزشمندی در جهت حمایت همه جانبه از حقوق کودک برداشته شده هرچند که تا دستیابی به نتیجه مطلوب فاصله زیادی داریم و تلاش مضاعفی باید صورت پذیرد تا بتوانیم به اهداف و چشم اندازهای سند ملی حقوق کودک در بازه زمانی ۱۴۰۴ دست یابیم. دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک که در زمینه برنامه‌های اجرایی و شاخصه های آیین نامه اجرایی ماده 6 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان سخن می‌گفت افزود: این آیین‌ نامه مشتمل بر ۵۴ ماده می ‌باشد که وظایف و تکالیف سازمان بهزیستی و دستگاه ‌های موضوع ماده ۶ قانون را به خوبی منجزاً احصا نموده و اجرای آن می تواند تاثیر بسزایی در تحقق حقوق کودک داشته باشد.
وی افزود: یکی از سازوکارهای تحقق اهداف مندرج در آیین نامه اجرایی، تشکیل کلینیک های حقوق کودک موضوع تبصره ۲ ماده 50 آیین نامه می باشد که به نظر بهترین ابزار تحقق حقوق کودک در جامعه است. با تصویب دستورالعمل این کلینیک‌ ها در شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک دهها کلینیک حقوق کودک تا پایان سال در سطح کشور تشکیل می‌شود و انتظار می‌رود که مرجع ملی با تشکیل این کلینیک‌ ها بتواند گام ‌های بلندتری برای حمایت از حقوق کودک و ارتقای آن در سطح ملی بردارد.
عباس کریمی، استاد برجسته دانشگاه تهران از دیگر سخنرانان این نشست علمی بود که به تشریح حضانت از حقوق کودک در آیینه فقه و حقوق پرداخت.
سودابه رضوانی نیز دیگر سخنران این نشست بود که سند صیانت از حقوق کودکان در قبال آسیب های فضای مجازی را دستمایه سخنرانی خود قرار داد و عسگر جلالیان، استاد دانشگاه و مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک نیز به عنوان دبیر علمی نشست مدیریت برگزاری وبینار را وجهه همت خود قرار داد
.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1400/05/10 - 18:32
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک