English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
شرکت فعال مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی در چهاردهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه

چهاردهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در روز یکشنبه مورخ 92/10/1 در تالار امام خمینی(ره)  دانشکده پزشکی دانشگاه با حضور وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون محترم تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت، رییس محترم دانشگاه، معاونین و جمع کثیری از اساتید و پیشکسوتان عرصه علم و دانش برگزار گردید.

دکتر پیوندی رئیس دانشگاه و رئیس عالی جشنواره پژوهشی دانشگاه در پیامی به مناسبت چهاردهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه تاکید کرد: دستیابی به اقتدار در دنیای امروز در سایه علم و دانش تحقق خواهد یافت.

علم، بیان شیوای زندگی و تحقیق و زبان گویای علم است. توسعه پژوهش و پیشرفت های علمی نیازمند انسانهای عالم، خلاق و متفکر است که این دانشگاه بعنوان یکی از دانشگاههای مادر، با داشتن اساتیدی بزرگوار، اعضای هیات علمی شاخص و ممتاز و دانشجویان و محققان ارزشمند در مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده ها و دانشکده ها یکی از مصادیق بارز این موضوع می باشد.

دکتر ملک زاده معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت در افتتاحیه این جشنواره ضمن ابراز خرسندی از حضور درجمع پژوهشگران، محققان، اساتید ودانشجویان دانشگاه، ازتلاش های اساتید دانشگاه که موجبات پیشرفت پژوهش و فناوری  به ویژه درحوزه سلامت کشور را فراهم کرده اند، تقدیر کرد و از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان پیشرو در امرپژوهش و پروژه هایی که منجر به پیشرفت و فناوری می شود، یاد کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم به پرسش‌های سلامت پاسخ دهیم که به تحقیقاتی بنیادین بپردازیم و این موضوع ازبرنامه‌های اصلی ماست که تلاش می‌کنیم حداقل در چند دانشگاه علوم پزشکی کشور طرح‌های بزرگ و زیرساختی اجرا و به کیفیت فعالیت‌های پژوهشی توجه بیشتری شود زیرا با این کار می‌توانیم پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم و به توسعه کشور کمک کنیم. وی همچنین با اشاره به کمبود بودجه های تحقیقاتی تخصیص یافته بر ارتقای همکاری های علمی بین المللی اساتید ومحققان کشور، تاکید کرد وگفت: دانشگاه هایی که با محققان داخل وخارج از کشور ارتباط بهتری دارند، توفیقات علمی بیشتری کسب می کنند وما برای اینکه پیشرفت علمی را سرعت بدهیم باید همکاری های علمی گسترده تری با داخل وخارج از کشورداشته باشیم. ایشان درپایان با اظهار امیدواری از پیشرفت و ارتقای فعالیت ها و توفیقات پژوهشی دردانشگاه، برحمایت مجموعه وزارت بهداشت دراین زمینه تاکید کرد.

در ادامه این جشنواره دکتر سید حسن هاشمی، اظهار داشت: خوشبختانه پژوهش در علوم پزشکی طی دو دهه گذشته پیشرفت چشمگیر و افتخار آمیزی داشته است ولی با توجه به اینکه آثار این پژوهش ها در زندگی مردم چندان نمایان نیست پس باید محور پژوهش ها کاربردی بودن آن باشد و در این راه نیازمندیم که تغییراتی در شکل پژوهش ها به وجود بیاوریم.

وزیر بهداشت اهمیت پژوهش های فناورانه را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید به مرحله ای برسیم که احساس کنیم پژوهش، نیازهای امروز ما را مرتفع می کند. عرصه دارو و تجهیزات پزشکی بیش از سایر حوزه ها به تحقیقات فناورانه نیازمند است.

وزیر بهداشت با اظهار تاسف از اینکه کشور در دو سال گذشته دچار افت پژوهش شده است، گفت: البته این افت در حوزه علوم پزشکی به دلیل نمایه شدن نشریات علمی در نمایه های بین المللی طی سال های اخیر، کمتر از سایر حوزه ها بوده است.

وی در توضیح دلایل این افت، گفت: این افت ناشی از سیاست هایی است که در 5 سال گذشته اتخاذ شده است و نشان می دهد که در تصمیم سازی ها باید دقت بیشتری کنیم زیرا نتایج سیاستگزاری های ما در بازه زمانی 3 تا 5 سال آینده خود را نشان خواهد داد.

دکتر هاشمی در جمع بندی سخنانش گفت: پژوهش در علوم پزشکی دو محور دارد یکی اینکه نتایج ان در زندگی روزمره مردم نمایان شود و دیگر اینکه هزینه های این عرصه باید از قالب فعلی خارج شده و نظم و نسق پیدا کند.

وی در پایان گفت: مدیران ما باید تحت تاثیر پژوهش های سامان یافته همیشه ذخیره ای از آمار و ارقام و مشاهدات پژوهشی پیش روی خود داشته باشند تا در تصمیم گیری ها دچار اشتباه نشوند زیرا نتایج اشتباهات آنان در سلامت مردم اثر منفی خواهد داشت.

اساس فرهنگ ايراني و تمدن اسلامي بر پايه پژوهش است

دكتر ولايتي مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل  و  رئيس مركز پزشکی دكتر مسيح دانشوري در چهاردهمين جشنواره پژوهشي دانشگاه اساس فرهنگ ايراني و تمدن اسلامي را بر پايه پژوهش دانست و به ذكر برخي موارد تاريخي اين موضوع، در سيره و روش اهل علم در تاريخ و تمدن ايراني اسلامي پرداخت. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در ادامه سخنان خود با قرائت ابياتي از شاهنامه که حكيم فردوسي از آيه 83 سوره شريفه شعرا برداشت كرده است در تشريح اين آيه اظهارداشت : حكم در اين آيه همان حكمت است و حكمت هم به معناي رسيدن به حق از طريق علم و آگاهي است براي شناخت موجودات و افعال نيك. به عبارتي  شناخت موجودات و افعال نيك دو بال حكمت در اسلام است لذا در اسلام به پزشك هم حكيم مي گويند و پزشكي كه حكمت نداند حكيم نيست و يا پزشك درمعناي اسلامي كلمه نيست.

وي معناي امروزي پژوهش را شامل روندي دانست كه پس از شناخت مسئله و مشخص شدن سوال، پاسخ سوال را با تحقيق پيدا كنيم و در نهايت اين پاسخ را كاربردي كنيم و افزود: تا اينجا نگاه ما به پژوهش با نگرش غربي ها مشابه است اما در نگرش اسلامي اين كار براي دست يافتن به حق انجام مي شود.

دكتر ولايتي نظريه دانشمند بزرگ ايراني ابن هيثم بصري كه مبدع نظريه اتاق تاريك است را حركت ديگري برشمرد كه در تكميل كارهاي پژوهشي در تاريخ ايراني اسلامي ما رخ داده و در تشريح فيزيك رويت گفت: در زماني كه يوناني ها معتقد بودند نور از چشم به سطح برخورد مي كند و بازتاب آن به چشم موجب رويت اجسام مي شود، هم شيخ الرئيس و هم اين هيثم اثبات كردند كه نور از جسم به چشم مي رود و با تنظيم اتاق تاريك چگونگي فيزيك رويت را بيان كردند.

 ایشان در خاتمه و پس از ذكر موارد تاريخي پژوهش در ايران و اسلام  ضمن بازگشت به آيه شريفه 83 سوره شعرا در اين باره گفت: اين آيه نشان مي دهد كه حكمت فقط تحقيقي نيست كه به يك نتيجه فيزيكي برسد بلكه هدف نهايي پژوهش در اسلام درك حقيقت است. بنابراين بايد سعي كنيم در حوزه پزشكي به حكمت هم بپردازيم  و بدانيم حكمت فقط تحقيق به منظور دستيابي به فوائد مادي نيست بلكه دستيابي به فوائد مادي خود وسيله اي است براي راهيابي به حق.

مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی نیز با اختصاص غرفه ای خاص به آثار و دستاوردهای علمی مرکز در سالهای گذشته حضوری فعال در جشنواره داشت که مورد استقبال شرکت کنندگان و میهمانان جشنواره قرار گرفت.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1392/10/04 - 4:9
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک