English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
برگزاری اولین جلسه کمیته اخلاق در پیوند اعضا انجمن بین‌المللی اخلاق زیستی اسلامی

اولین جلسه کمیته اخلاق در پیوند اعضا انجمن بین‌المللی اخلاق زیستی اسلامی با حضور اعضای این کمیته در تاریخ 92/10/10 در دفتر مرکزی انجمن برگزار شد. در ابتدای این جلسه دکتر محمود عباسی ـ نایب رییس انجمن بین‌المللی اخلاق زیستی اسلامی و عضو کمیته اخلاق در پیوند اعضا در خصوص نحوه شکل‌گیری این کمیته گفت: با توجه به تأکید حضرت آیه‌ا... جناب آقای دکتر محقق داماد ـ ریاست محترم انجمن مبنی بر ضرورت تشکیل این کمیته و فعالیت گسترده آن در سطح کشور چندماه قبل ریاست کمیته از سوی جناب آقای دکتر محقق داماد به سرکار خانم کتایون نجفی‌زاده ـ رییس محترم بخش فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری که از اساتید فعال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند محول شد.

دبیر کمیته هم سرکار خانم دکتر مریم منتظری دستیار Ph.Dاخلاق پزشکی نیز به سمت دبیر کمیته منصوب گردیدند. هدف از تشکیل این کمیته تعیین خط مشی اخلاقی در حوزه پیوند اعضاست. در این جلسه که بیشتر به منظور بارش افکار برگزار گردید درخصوص اینکه این کمیته  چه هدفی را دنبال می‌کند تصمیم‌گیری گردید. مدیریت جلسه برعهده سرکار خانم دکتر نجفی‌زاده ـ رییس محترم کمیته است.

خانم دکتر نجفی زاده ـ رییس کمیته اخلاق در پیوند اعضا ضمن تشکر و قدردانی از تشکیل این کمیته و حضور اعضا به تبیین چالش‌ها و مشکلات اخلاقی حوزه پیوند اعضا و مرگ مغزی پرداخت و تأکید کرد:

مسائل اخلاقی، قانونی و فقهی متعددی در عرصه پیوند اعضا وجود دارد که بایستی با مشارکت مراکز مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد از جمله آنکه در اهداء کلیه از فرد زنده به زنده چه ابعاد اخلاقی و جود دارد، ارتباط مالی بین دهنده  و گیرنده آیا اساساً مجاز است یا خیر؟ در صورتی که به طور کلی منبعی ندارد آیا حدودی و چهارچوبی باید برای آن در نظر گرفته شود؟ در ادامه خانم دکتر نجفی‌زاده با تأکید بر ضرورت تشکیل این کمیته و فعالیت مستمر آن اشاره نمودند که در صورتی که تصمیمات اخذ شده در این جلسات اجرایی گردد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

در ادامه جناب آقای دکتر عباسی ضمن تشکر از حضار بیان نمودند که این جلسه بیشتر جهت جمع‌آوری نظرات همکاران جهت ترسیم خط‌مشی آتی کمیته است و تمامی افراد علاقمند به حوزه‌های مرتبط می‌توانند در این کمیته به فعالیت بپردازند و جهت حصول به نتیجه بایستی یک رابطه و همکاری درستی بین اساتید و دانشجویان اخلاق و مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی ایجاد گردد. دکتر سعید نظری توکلی –یکی دیگر از اعضای کمیته با تأکید بر اینکه جسد ملک کسی نیست و نیاز به رضایت و وصیت جهت برداشت عضو وجود ندارد، مرگ مغزی در واقع همان مرگ به معنی اصلی کلمه است ولی در پیوند اعضا مشکلات زیادی وجود دارد  که از راههای مقابله و حل این مشکلات تغییر فرهنگ و نگرش در جامعه پزشکی است و در این راستا لازم است پژوهش‌های دقیقی صورت گیرد تا مشکلات اصلی خود را نشان دهند. دکتر مهرزاد کیانی، عضو هیئت علمی گروه اخلاق پزشکی عضو دیگراین کمیته تأکید کرد: حضور اساتید و همکاران موقعیت مناسبی ایجاد می‌کند که پژوهش‌های میدانی و کرسی‌های نظریه‌پردازی در این مورد راه بیفتد و دانشجویان اخلاق پزشکی که توانایی همکاری همه‌جانبه در این زمینه را دارند به صحنه بیایند و با ما همکاری کنند. دکتر قبادی نیز تأکید نمود که می‌توان با نزدیک نمودن اخلاق، فقه و بالین به نتایج قابل توجهی دست یافت و متأسفانه بزرگترین مشکل ما در ایران عدم اجرای قانون و نظارت و بازرسی ضعیف است و با توجه اینکه در حال حاضر 35% از کلیه مورد نیاز از افراد دچار مرگ مغزی تأمین می‌شود، به نظر می‌رسد در این زمینه پیشرفت‌های شایانی داشته‌ایم. در نهایت مقرر گردید متن مرتبط با مسائل اخلاقی در  پیوند اعضا در اختیار گروه اخلاق پزشکی گذاشته شود و در جلسه بعدی مفاد آن مورد بررسی قرار گیرد.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1392/11/02 - 13:23
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک