English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
تشکیل اتحادیه حقوق دانان، راهکار اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام است

رییس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در اجلاس اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام گفت: تشکیل اتحادیه حقوق دانان جهان اسلام، راهکار مناسبی برای اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام است.

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری به نقل از خبرگزاری تقریب ( تنا ) محمود عباسی، رییس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در نخستین اجلاس اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام که به همت مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار گردید طی سخنانی در این اجلاس؛ تشکیل اتحادیه حقوقدانان جهان اسلام را راهکار مناسبی برای ایجاد زمینه همگرایی و وحدت حقوقدانان جهان اسلام، برای بسط و گسترش حقوق بشر، پیگیری مطالبات حقوقی مسلمانان، تدوین منشور جامع حقوق بشر اسلامی، ایجاد زمینه مناسب معاضدت حقوقی و قضایی و فائق آمدن بر چالش های حقوقی جهان اسلام خواند.
وی تأکید کرد چنانچه اعتقاد داریم تمدن نوین اسلامی بر پایه اخلاق و فرهنگ، آموزه های دینی، دیپلماسی وحدت و حقوق بشر اسلامی استوار است باید چالش های فراروی وحدت و تمدن نوین اسلامی را باز شناخت و راهکارهای مناسب وحدت را فراروی جهان اسلام قرار داد.
عباسی جنگ های نیابتی، جنگ های تجاوزکارانه منطقه، گسترش تروریسم، گروههای تکفیری، کشتار زنان و کودکان و پیران و جوانان سوریه و عراق و یمن، نقض آشکار حقوق بین الملل و حقوق بشر را از جمله چالش های فراروی دنیای اسلام توصیف کرد که باید با وحدت دنیای اسلام و همگرایی اندیشمندان حقوقی جهان اسلام احیای حقوق تضییع شده مسلمان را پیگیری نمود.
وی با اشاره به اینکه از چندین سال گذشته به عنوان رییس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران و در چارچوب اصل یازدهم قانون اساسی، با همکاری سفرا و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها، حقوقدانان برجسته دنیای اسلام را شناسایی نموده اند و زمینه مساعدی برای تشکیل اتحادیه حقوقدانان جهان اسلام وجود دارد تأکید کرد: امیدواریم در آینده ای نزدیک با تشکیل کنگره بین المللی حقوقدانان جهان اسلام، اتحادیه حقوقدانان جهان اسلام شکل بگیرد.
وی استقبال حقوقدانان ایرانی از تشکیل این اتحادیه را نقطه قوت این حرکت توصیف کرد و حمایت نهادهای مسئول بویژه مجمع تقریب مذاهب اسلامی از تشکیل این اتحادیه را موجب تسهیل در تشکیل آن توصیف کرد. در این اجلاس که حضرت آیت ا... اراکی – دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، جمعی از شخصیت های سیاسی، حقوقی، فرهنگی، مذهبی و علمای اهل سنت حضور داشتند دکتر عباسی در پانل تمدن نوین اسلامی به ضرورت توجه به حقوق بشر تأکید کرد و گفت وقتی غربیها به صراحت می گویند پس از جریان هسته ای نوبت حقوق بشر است بنابراین باید با تبیین راهبردهای حقوق بشر که مبنای مناسبی برای توسعه دیپلماسی حقوق بشر است از همه ظرفیت های موجود برای برون رفت از چالش های موجود بهره گرفت.
وی در جمع بندی سخنان خود گفت: تشکیل اتحادیه حقوقدانان جهان اسلام و تدوین اصول مشترک و اساسی حقوق اسلامی، بخصوص حقوق بشر اسلامی گامی مؤثر در وحدت هر چه بیشتر کشورهای اسلامی در ابعاد حقوقی و قضایی است. ایجاد زمینه همگرایی، همفکری، پیگیری مطالبات حقوقی جهان اسلام، بسط و گسترش آموزه های فقهی حقوقی و حقوق بشر اسلامی و حضور فعال در مجامع بین المللی را از دیگر نتایج تشکیل این اتحادیه خواند. گردهم آیی مقامات، حقوقدانان و قضات کشورهای اسلامی در قالب این اتحادیه ضمن ایجاد تحول در نظام قضایی کشورهای اسلامی، باعث ایجاد برنامه ریزی مناسبی برای اتخاذ سیاست واحد در مقابل شبهه افکنی دشمنان اسلام در زمینه مسائل حقوقی و قضایی دنیای اسلام خواهد شد و نکته آخر اینکه بدون شک جمهوری اسلامی ایران می تواند با همکاری کشورهای منطقه، پرچم دار تشکیل اتحادیه حقوقدانان جهان اسلام و مروج حقوق بشر اسلامی در جهان باشد.

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1396/02/25 - 19:52
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک