English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
تروریسم خطرناکترین تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی است

رییس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: تروریسم، از اساسی ترین معضلات جامعه جهانی و خطرناک ترین تهدیدها بر ضد حقوق ملت ها و ثبات بین المللی است.

 

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری به نقل از ایرنا، دکتر محمود عباسی - رییس اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری به مناسبت هشتم شهریور روز مبارزه با تروریسم، با خبرنگار ایرنا گفتگویی انجام داده است که در اینجا می خوانید:
روز هشتم شهریور در ایران روز مبارزه با تروریسم نامیده شده است. نظر شما در باره نام گذاری این روز چیست؟
تروریسم، از اساسی ترین معضلات جامعه جهانی و خطرناک ترین تهدیدها بر ضد حقوق ملت ها و ثبات بین المللی است. در طول تاریخ، به ویژه یک صد سال اخیر، تروریسم، ریشه مهم ترین تهدیدها بر ضد صلح و امنیت جهانی بوده است.
ایران از بزرگترین قربانیان تروریسم در جهان است. آمار قربانیان ترور در کشور به بیش از ۱۷هزار نفر می رسد. این رقم از بالاترین میزان ترورهای صورت گرفته در جهان است. آمار بالای ترورها در ایران وقتی قابل ملاحظه است که با دیگر کشورها مقایسه شود. آمار ۱۷ هزار قربانی ترور ایران در حالی است که قربانیان گروه تروریستی جدایی طلبان باسک (اتا) در اسپانیا که از مهمترین گروه های تروریستی شناخته شده اروپا و جهان است در طی بیش از ۴۰ سال فعالیت تروریستی به زحمت به هشتصد نفر می رسد.
ایران نه تنها از نظر تعداد بالای قربانیان ترور که از لحاظ تعدد گروه های تروریستی نیز قربانی بزرگ تروریسم محسوب می شود. با این حال همواره به حمایت از تروریسم متهم می شود. در طول سه دهه اخیر، بیش از ده گروه تروریستی در ایران فعالیت داشته اند. این گروه ها عبارتند از فرقان ، چریک‌های فدایی خلق ( چریک هایی خلق ترکمن)، اتحادیة کمونیست‌های ایران (سربداران)، کومله کردستان، حزب دموکرات کردستان، انجمن پادشاهی ایران، جندالله، پژاک، سازمان خلق عرب خوزستان و گروهک مجاهدین خلق. برخی از این گروه ها کاملا از بین رفته اند. فرقان از جمله این گروه هاست اما برخی دیگر همچنان فعال هستند.
روز هشتم شهریور، که روز مبارزه با تروریسم نام دارد، مصادف است با عملیات کم سابقه تروریستی نسبت به مقامات ارشد کشورمان در سال ۱۳۶۰ که به شهادت دو یار دیرین انقلاب ، شهید محمد علی رجایی و دکتر محمد جواد باهنر و تنی چند از همراهان آنها انجامید. این اقدام تروریستی که به دست عوامل ضد انقلاب و با هدف مقابله با اراده انقلابی ملت ایران و فروپاشی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران انجام شد، در میان سایر عملیات های تروریستی به دلیل شهادت نفرات اول و دوم دستگاه اجرایی یک کشور کاملا بی سابقه به شمار می آید.
غربی ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سازمان تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) را زیر چتر حمایت مالی، سیاسی و تبلیغی خود قرار دادند و از جنایت های تروریستی آنان بر ضد مردم و جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند. این گروهک با شیوه قهرآمیز و قتل سیاسی، درصدد حذف فیزیکی عناصر کارآمد و طراحان فکری نظام برآمد تا با ایجاد خلأهای جدی در ارکان حساس کشور، شرایط سقوط جمهوری اسلامی ایران را فراهم سازد. شهدای محراب، شهدای هفتم تیر و هشتم شهریور، شهیدانی چون لاجوردی، قرنی و صیاد شیرازی، از جمله قربانیان تروریسم بودند که به دست منافقان به شهادت رسیدند. استکبار جهانی در برابر این فعالیت های تروریستی، نه تنها هیچ واکنشی از خود نشان نداد، بلکه از آن حمایت می کرد. جمهوری اسلامی ایران با نام گذاری این روز با عنوان روز مبارزه با تروریسم عزم جدی خود را برای مبارزه با این پدیده شوم نشان داد.
غرب ادعا می‌کند در حال مبارزه با تروریسم است؛ هرچند، گروه‌های تروریستی مانند گروهک تروریستی منافقین که قاتل بیش از ۱۲۰۰۰ نفر از مردم ایران است، آزادانه در کشورهای غربی فعالیت می‌کنند. نظر شما در‌ این‌باره چیست؟
در سال های اخیر با پررنگ شدن نقش تروریسم در سیاست خارجی آمریکا و متحدان غربی اش، همواره از گروه های تروریستی به عنوان ابزار و اهرم فشار بر جمهوری اسلامی استفاده شده است. بارزترین مصداق در این زمینه حمایت از فرقه تروریستی مجاهدین خلق است. غرب همچنان به دنبال این است تا از گروه های فعال تروریستی علیه منافع ایران بهره بگیرد. این حمایت ها در قالب "تروریسم خوب"توجیه می شود. حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی از گروه های تروریستی ضد ایرانی از دید رسانه ها و روزنامه نگاران این کشورها نیز پنهان نمانده است. در موارد زیادی رسانه های غربی به افشاگری در خصوص حمایت غرب و اسرائیل از گروه های تروریستی بر ضد ایران خصوصا گروهک مجاهدین خلق پرداخته اند.
آنچه مسلم است غرب عزم جدی برای مبارزه با تروریسم ندارد؛ هدف دولت های غربی از جنگ با تروریسم صرفاً پیگیری منافع خودشان است. با این نگاه مشخص می‌شود چرا آمریکا گروهک منافقین را که بی‌شک یک گروه تروریستی است، از فهرست تروریستی بیرون آورده است؛ آمریکا به این گروه کاری ندارد، چون منافعش را تهدید نمی‌کند. البته این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که دولت‌های غربی در جهت منافع سیاسی علیه سایر کشورها از گروه‌های تروریستی استفاده می‌‌کنند.
به نظر شما ایران در مبارزه با تروریسم چه نقشی را می‌تواند ایفا کند؟
جمهوری اسلامی ایران نقش برجسته ای در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته و اگر امروز آثار شکست داعش هویدا شده است، نقش ایران در این زمینه قابل انکار نیست.
ایران بیش از هر کشور دیگر برای مبارزه با تروریسم انگیزه و توان دارد. از سوی دیگر روز به روز خطر تروریسم بر تهدید خود در گستره جهان می افزاید . بنابراین، ایران همواره نقشی پیشرو و سازنده داشته است و آمادگی خود را برای تدوین راهکاری واقعی و موثر به منظور مهار تروریسم و به انزوا کشاندن و نابودی آن به جامعه جهانی اعلام کرده است.
پیشنهاد شما به منظور ایجاد یک تصویر خوب از ایران در جایگاه قربانی تروریسم چیست؟
درد و رنجی را که ایران از تروریسم متحمل شده، هرگز به اندازه سایر کشورهای جهان منعکس نکرده‌اند. ایران همواره بر تعداد تکان‌دهنده قربانیانش در وقایع تروریستی، اعم از مسئولین و مردم، تأکید کرده و منابع آن را در معرض دید مردم جهان قرار داده است.در تمامی این سالها ایران در مبارزه با تروریسم نقش پیشتاز داشته است؛ واقعیتی که لازم است بیشتر در جهان منعکس شود اکثر کشورها حتی کشورهای غربی و اروپایی در حالیکه به نوعی حامی تروریسم هستند در عین حال قربانی تروریسم هم هستند. تروریسم منطقه آسیای غربی را دستخوش تحولات زیادی قرارداده است و حداقل در یک دهه گذشته هزاران قربانی گرفته است. از اینرو پیشنهاد ما نامگذاری ۳۰ اگوست با عنوان روز جهانی مبارزه با تروریسم است.

روابط عمومی اتحادیه انجمن های علمی گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1396/06/18 - 13:2
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک