English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 26913084 - 26913073
نمابر: 26758617
آدرس دبیرخانه: تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، بالاتر از دادگاه های تجدید نظر استان تهران، بن بست آبنوس، پلاک 29، طبقه سوم، واحد 6
پست الکترونیکی: iranjurisunion90@gmail.com
کد پستی:
مشاهده خبر
تحقق صلح یکی از آرمان های اساسی بشری است

رییس اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری گفت: بسیاری از فجایع بزگ جهانی در نتیجه بی توجهی به صلح رخ می دهد؛ بنابراین لازمه ایجاد صلح در دنیای امروز، درک واقعیات جدید جنگ و خشونت است.


به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری به نقل از ایرنا، دکتر محمود عباسی -معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در گفتگو با خبرگزاری ایرنا به مناسبت ۲۱ سپتامبر، روز جهانی صلح تاکید کرد: تحقق صلح و امنیت یکی از آرمان های اساسی بشری است و جنگ و خشونت و افراط گرایی سمی مهلک برای صلح جهانی است.
نظر شما در باره فلسفه صلح چیست؟
صلح یک نیاز بشری است و تحقق آن از آرمان های اساسی او از ابتدای خلقت درزمین بوده است چرا که تحقق تمام ارزش های عالی انسانی در سایه وجود فضایی آرام و به دور از کشمکش و ناامنی و تنازع میسر است. این مسئله از ادوار قدیم تاریخ مورد توجه اغلب مکاتب بوده است. اما در این میان بسیاری از این مکاتب نتوانسته اند حق مطلب را برای تحقق صلحی انسانی و پایدار ادا کنند. از میان مکاتب گوناگون، اسلام به عنوان مکتبی الهی با تکیه بر اصل کرامت انسانی و در غرب، لیبرالیسم اخلاقی با تکیه بر اومانیسم، هریک بر اساس مبانی نگرشی خود،به ارائه راهکارهایی برای نیل به صلح پایدار می پردازند. اتکای هردو نگرش بر انسان است اما اسلام با نگاهی فراگیر و کمال طلبانه انسان و نیازهای اوصلح را مورد توجه قرار می دهد. صلحی که اسلام آن را مطرح می سازد به دلیل الهی- انسانی و فطری بودن و به عنوان یکی از سرچشمه های منبع هویت انسانی و امنیت وجودی بشر، به مراتب امکان موفقیت بیشتری در مقایسه با صلح لیبرالیستی که بعد مادی آن مورد توجه است در عرصه عمل دارد.
چرا روز ۲۱ سپتامبر روز جهانی صلح نام گذاری شده است؟
روز جهانی صلح بیانگر درونی‌ترین آرزوهای انسان‌ها برای با هم زیستن، آزاد زیستن و برابری در کرامت و حقوق بشری است. موضوع روز جهانی صلح «حق مردم برای بهره‌مندی از صلح» است.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۱ با تصویب قطع نامه‌ ای سومین سه شنبه هرسال را که مصادف با اولین روز کاری نشست عمومی مجمع بود، رسما به عنوان "روز جهانی صلح" نامگذاری کرد و از همه ملت ها و اقوام خواست که در این روز به گرامیداشت و تقویت آرمانهای صلح در درون کشورهای خود بپردازند. بر اساس آخرین قطعنامه مصوب مجمع عمومی در روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۱ مقرر شد که تاریخ برگزاری روز جهانی صلح از اجلاس ۵۷ مجمع به بعد، ‌از سومین سه شنبه هر سال به ۲۱ سپتامبر تغییر پیدا کند. طبق این قطعنامه بزرگداشت روز جهانی صلح از این تاریخ به عنوان روزجهانی آتش بس و عدم خشونت و دعوت از همه ملتها و اقوام به محترم شمردن قطع مخاصمات در طول این روز اعلام گردید و کلیه کشورهای عضو سازمان ملل متحد، سازمانهای غیردولتی و افراد به برگزاری مناسب روزجهانی صلح به منظور آگاه سازی عمومی و آموزش و همکاری باسازمان ملل در ایجاد آتش بس جهانی دعوت گردیدند.
با توجه به فجایعی که در جهان روی میدهد چگونه می توان به صلح جهانی رسید؟
بسیاری از فجایع بزرگ جهانی به خاطر بی توجهی به صلح و دوستی در جهان رخ داده است. در شرایط امروز که جهان را خشونت و جنگ فرا گرفته است، حق بهره‌مندی از صلح اهمیت بسیار زیادی دارد. امروز لازمه ایجاد صلح درک واقعیت‌های جدید جنگ و خشونتی است که از طریق آن، جان و هویت انسانها در مناطقی از جهان مورد تعرض قرار می‌گیرد.
طبق آمار ارائه شده از سوی نهادهای بین‌المللی از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون تعداد کشته‌های ناشی از جنگ به طور متوسط سالانه ۱۰۰هزار نفر افزایش یافته است. بنابر آمار موسسه بین المللی تحقیقات صلح واقع در استکهلم، در طول پنج سال گذشته تجارت جهانی اسلحه به سطحی افزایش پیدا کرده است که از سال ۱۹۹۰ بی سابقه بوده است.
جنایاتی که در میانمار، یمن، بحرین، سوریه و سرزمین های اشغالی اتفاق می افتد کاملا مغایر قوانین بین‌المللی است. متاسفانه پس از تاسیس سازمان ملل، برخلاف تصور،صلح به معنای واقعی صورت نگرفت و دنیا شاهد جنگ‌های بسیاری بوده که جز قتل و نابودی بشر حاصل دیگری نداشته است. این در حالی است که مهم‌ترین هدف و رسالت تاسیس سازمان ملل متحد و شورای امنیت حفظ صلح و امنیت بین المللی است. متاسفانه آنچه که این شرایط اسفناک را غم انگیزنموده سکوت و بی‌توجهی نهاد‌ها، ارگان‌ها و مسئولان نهاد های بین المللی در قبال این جنایت هاست.
افراط‌ گری و خشونت سمی مهلک برای صلح جهانی است و لازم است سازمان‌های بین المللی اعم از دولتی و غیردولتی در جهت نابود ساختن این پلیدی‌ها قدم بردارند.
سخنان نفرت انگیز ترامپ در سازمان ملل متحد را چگونه ارزیابی می کنید؟
سخنان نسنجیده و غیر عقلانی رییس جمهور امریکا در سازمان ملل، با ادبیاتی کاملا غیردیپلماتیک و غیرمتعارف ارائه شد و در واقع می‌توان آن را یک اعلان جنگ و ناقض صلح جهانی دانست. دونالد ترامپ به صورت علنی ایران و چند کشور را از تریبون رسمی سازمان ملل مورد حمله و تهدید قرار داد. از اهداف سازمان ملل متحد آن است که صلح و مشارکت جهانی را تقویت کرده وبا ارایه راهکار های مثبت ان را ارتقا دهد اما ما شاهد آن بودیم که رئیس جمهوری آمریکا از این تریبون برای تهدید کردن به جنگ استفاده کرد. کره شمالی را رسما به نابودی تهدید کرد.
از چنین فردی بیش از این نمی توان انتظاری داشت. کسی که معتقد است واشنگتن باید به صورت جدی قابلیت‌های اتمی خود را تقویت کرده و گسترش دهد، چگونه می تواند حامی صلح و آرامش باشد. او با این تفکرات تنها در نابود کردن تعادل ثبات قدرت که صلح جهانی به آن وابسته است قدم بر می دارد و به ایجاد یک سیستم خطرناک تر و غیرقابل پیش بینی تر کمک می‌کند.

 

روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های علمي گروه حقوق ایران

تاریخ انتشار: 1396/07/01 - 19:52
شناسنامه انجمن

اتحاديه انجمن هاي علمي گروه حقوق ايران

The Union of Scientific Associations of Iran Law Group

 
طراحی و اجرا : شرکت آداک